کارگزاری های کاغذی ، رونمایی از 56 کارگزاری نیمه تعطیل بورس

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، کارگزاری های نیمه تعطیل، نیمی از کل آمار شرکت های کارگزاری بورس را در خردادماه به خود اختصاص داده اند. یافته ها نشان می دهد از میان 108 کارگزار فعال در بازارسرمایه ایران، رقم کارمزد دریافتی 56 کارگزار دارای مجوز از سازمان بورس زیر یک درصد از کل کارمزدها بوده است.

کارگزاری های کاغذی ، رونمایی از 56 کارگزاری نیمه تعطیل بورس

در شرایطی که انتقادها به کیفیت خدمات شبکه کارگزاری های بورس افزایش یافته، چندی پیش حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وعده داد مجوز کارگزارانی که خود را با فرایند توسعه بازار هماهنگ ننموده اند باطل خواهد شد.

با بازده 235 درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای سال تا به امروز و همچنین استقبال بی سابقه صاحبان نقدینگی از سرمایه گذاری در این بازار، ضرورت ارتقای کیفیت خدمات کارگزاری ها بیش از گذشته آشکار شده است.

در بین 108 کارگزاری دارای مجوز رسمی از سازمان بورس، حجم زیادی از ارائه خدمات مربوط بر دوش تعداد محدودی از کارگزاری ها است.

آنالیز ها نشان می دهد در بهار سال جاری بورس تهران و 47 روز کاری، روزانه 10 هزار میلیارد تومان در این بازار مبادله شده است. به عبارتی ارزش معاملات در این مدت به 492 هزار میلیارد تومان رسیده است.

گزارش ارزش کل درآمد ماهانه شرکت های کارگزاری ها در خرداد سال جاری نشان می دهد 36 درصد از کل ارزش کارمزدهای خرید و فروش در دست دو کارگزاری مفید و مطلع است و 56 کارگزاری سهمی کمتر از یک درصد داشته اند.

گزارش های دریافتی نشان می دهد مجوز بعضی از همین کارگزاری های منفعل با قیمت هایی معادل ده ها میلیارد تومان دست به دست شده اند. بسیاری از این کارگزاری هایی به صورت خانوادگی مدیریت می شوند و در عمل خدماتی شایسته را به جامعه سهامداری ارائه نمی دهند.

آنالیز ها نشان می دهد حتی در بعضی موارد مدیران تعدادی از این کارگزاری های منفعل تنها حاضر به ارائه خدمات به مشتریان با دارایی های میلیاردی هستند و هیچ گونه برنامه قابل توجهی برای جذب و حفظ مشتریان سرمایه کوچک ندارند؛ زیرا به زعم این مدیران، مشتریان خرد به دلیل کوچک بودن سرمایه شان کارمزد حاصل از معاملاتشان چندان برای کارگزاران جذاب نیست. با نگاهی به لیست بلندبالای 108 کارگزاری متوجه خواهید شد که اسامی بسیاری از این کارگزاری ها تا به حال به گوشتان نرسیده است.

سازمان بورس اخیرا در حالی به همه 108 کارگزاری دارای مجوز خود رتبه الف داده است که خدمات 5 کارگزاری عظیم و فعال، قابل مقایسه با 56 کارگزاری منفعل نیست. از همین رو به نظر می رسد سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر فرایند فعالیت شرکت های کارگزاری باید یک بار دیگر زیرساخت های فنی، ساختار اقتصادی، مدیریتی و نرم افزاری این مجموعه ها را به شکلی اساسی مورد بازنگری قرار دهد و در صورت مشاهده تخلف و تعدی از امیدنامه و قوانین تبیین شده از سوی آنها مجوز این شرکت ها را لغو نموده و انحصار اعطای مجوز کارگزاری ها بشکند.

منبع: دنیای اقتصاد

میزان درآمد دقیق کارگزاری ها را در گزارش عملکرد کارگزاری ها در خرداد ماه بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 54725

به "کارگزاری های کاغذی ، رونمایی از 56 کارگزاری نیمه تعطیل بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگزاری های کاغذی ، رونمایی از 56 کارگزاری نیمه تعطیل بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید