قولنامه سوءتفاهمی قانونی

به گزارش مهسان بلاگ، در بیشتر کشورهای توسعه یافته مالی، مالیات مهم ترین ابزار تامین مالی دولت است. همچنین مالیات در بازتوزیع منابع و ثروت در جامعه و در نتیجه ایجاد ثبات و رشد مالی نقش بسزایی دارد. کشورهای توسعه یافته غالبا برای تامین بودجه بر مالیات تکیه دارند.

قولنامه سوءتفاهمی قانونی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در بیشتر کشورهای توسعه یافته مالی، مالیات مهم ترین ابزار تامین مالی دولت است. همچنین مالیات در بازتوزیع منابع و ثروت در جامعه و در نتیجه ایجاد ثبات و رشد مالی نقش بسزایی دارد. کشورهای توسعه یافته غالبا برای تامین بودجه بر مالیات تکیه دارند. در واقع به موازات توسعه یافتگی این کشورها، تکیه آنها بر اخذ مالیات های گوناگون نیز رشد یافته است.

در ایران اما به دلیل تکیه دولت بر درآمدهای سرشار نفتی، مقوله مالیات مورد کم توجهی واقع شده است. از این رو در ایران برخلاف کشورهای توسعه یافته، دولت برای تامین بودجه خود توجه چندانی به مالیات ندارد. در حال حاضر اما به دلیل تحریم های شدید آمریکا علیه کشورمان، فروش نفت با مسائل بسیار زیادی روبه رو شده که همین مساله سبب بروز کسری بودجه در سال های اخیر شده است. از این رو به نظر می رسد اکنون بهترین فرصت برای دل کندن دولت از درآمد ناپایدار نفت و حرکت به سمت درآمد پایدار مالیاتی است.

معاملات عادی (قولنامه ای) عامل اصلی فرار مالیاتی در بخش املاک

یکی از بخش های مهم در تامین درآمدهای مالیاتی، حوزه اموال غیرمنقول از جمله املاک است. دریافت مالیات از داد و ستدها در این حوزه البته نیاز به شفافیت معاملات دارد که در حال حاضر در کشور ما به دلیل رواج سند عادی (قولنامه) و انجام بسیاری از معاملات املاک از طریق این اسناد، میسر نیست. به همین دلیل غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه معتقد است: بسیاری از معاملات غیرمنقول، قولنامه ای است و در بنگاه تنظیم می شود و ثبت رسمی صورت نمی گیرد، بنابراین خرید و فروش به صورت سند عادی انجام می شود. یکی از اصلی ترین دلایل تمایل به معامله با سند عادی، اعتبار بالای این اسناد در نزد محاکم قضایی است به گونه ای که حتی در بسیاری از موارد، دادگاه ها با اتکا به اسناد عادی، اسناد رسمی صادر شده از سوی حاکمیت را ابطال می کنند.

از آنجا که اسناد عادی صرفا بین خریدار و فروشنده رد و بدل می شود و در هیچ سامانه ای به ثبت نمی رسد، بنابراین شفافیت داد و ستد و دارایی ها از بین رفته و حاکمیت نمی تواند از معاملات اجرا شده مطلع شود. همین نبود نظارت حاکمیت سبب می شود علاوه بر مردم عادی، سوءاستفاده کنندگان هم برای انجام معاملات ملکی از اسناد عادی استفاده کنند که از جمله این موارد می توان به فروش یک ملک به چندین نفر اشاره کرد. در چنین شرایطی، دریافت مالیات از خرید و فروش اموال غیرمنقول امکان تحقق ندارد. دکتر ذبیح الله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره نقش اسناد عادی در فرار مالیاتی در بخش املاک می گوید: امروزه خیلی از افرادی که به دنبال فرار مالیاتی هستند، نقل وانتقالات املاک را با اسناد عادی (قولنامه) انجام می دهند.

همچنین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود با عنوان الگوی راهبردی حمایت از تولید، فعالیت های نامولد رقیب تولید؛ برخی تجربه های جهانی و راهکارهای مقابله با آن در ایران یکی از دلایل فرار مالیاتی در بخش املاک را وجود معاملات عادی بیان کرده است: انجام معاملات قولنامه ای بدون انتقال سند رسمی، یکی از راهکارهای فرار از پرداخت مالیات بر افزایش ارزش زمین و مسکن است. در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از دارندگان اموال غیرمنقول در کشور برای اموال و معاملات خود سند رسمی ندارند و بدین شکل دولت نمی تواند از ایشان مالیات بگیرد. در حقیقت مالیات اموال غیرمنقول بابت ملک یا زمین (مملوک) از مالک زمین گرفته می شود؛ لذا مالیات گیرنده (دولت) نیاز به دانستن رابطه مالکیت دارد.

اساسی ترین بخش این مسأله، بی اعتبار کردن معاملات اجرا شده با اسناد عادی و ملزم کردن انجام تمام معاملات با اسناد رسمی است، چرا که مالکیت و معاملات عادی، بسترساز غیرشفاف شدن معاملات و فرار مالیاتی است. از این رو حاکمیت باید با بی اعتبار کردن اسناد عادی در محاکم قضایی و سایر بخش ها، مردم را به سمت معاملات رسمی سوق دهد تا هم فضای مالی شفاف شود و هم حاکمیت بتواند به درآمد مالیاتی حاصل از داد و ستد در این بازار دسترسی داشته باشد.

منبع : وطن امروز

بازگشت به صفحه رسانه ها

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34414

به "قولنامه سوءتفاهمی قانونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قولنامه سوءتفاهمی قانونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید