خبرنگاران 100 درصد احتیاج علوفه دام در خراسان شمالی فراوری می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، بجنورد- خبرنگاران- مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بدون احتساب کنجاله سویا و ذرت دانه ای 100 درصد احتیاج علوفه دام در استان فراوری می گردد.

خبرنگاران 100 درصد احتیاج علوفه دام در خراسان شمالی فراوری می گردد

عبدالله یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در استان سالانه حدود 80 تا 100 هزار تن جو فراوری می گردد که حدود 10 تا 15 درصد برای کشت و بذر نگهداری و مابقی به بازار عرضه می گردد.

وی اضافه نمود: همچنین در این استان مراتع خوبی داریم که دامداران برای تعلیف دام استفاده می نمایند و همچنین انواع علوفه دامی از جمله ذرت علوفه ای، ذرت دانه ای، یونجه، کاه در استان فراوری می گردد.

وی گفت: کشاورزان جو فراوریی خود را در فصل برداشت با قیمت 20 هزار ریال در هر کیلوگرم فروختند اما در این روزها به 60 هزار ریال رسیده است، بنابراین کشاورزانی که دام هم نگه داری می نمایند هم اکنون باید این محصول را با قیمت بالا خریداری نمایند.

وی از دامداران خواست تا علاوه بر کنسانتره و جو از سایر علوفه دامی نیز برای پرواربندی دام ها استفاده نمایند و اضافه نمود: تنها احتیاج دام به کنسانتره و جو نیست.

یوسفی گفت: در استان خراسان شمالی سالانه 700 هکتار از کشتزار های استان زیر کشت ذرت علوفه ای می رود که به طور میانگین 35 هزار تن محصول برداشت می گردد.

وی اضافه نمود: همچنین سالانه 12 هزار هکتار نیز زیر کشت یونجه می رود که حدود 60 هزار تن نیز این خوراک دام در استان فراوری می گردد.

یوسفی گفت: کاه استحصالی از گندم و جو نیز از سطح زیر کشت غلات استان حدود 350 هزار هکتار، 320 هزار تن است.

علاوه بر این محصولات شبدر، ذرت دانه ای و سایر محصولات علوفه ای نیز در استان فراوری می گردد.

یوسفی گفت: علاوه بر علوفه دامی که برای خوراک دام در اراضی استان کشت می گردد برای خوراک دام از باقی مانده و ضایعات محصولات کشاورزی نیز استفاده خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش استفاده چغندرقند در استان را به عنوان خوراک دام رد کرد و گفت: از ضایعات محصولات چغندر قند و برگ های آن به مصرف دام می رسد.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: نیمه نخست امسال 41 هزار و 699 تن خوراک دام به صورت یارانه ای بین دامداران این استان توزیع شد.

مهدی شکاری گفت: در این بازه زمانی10 هزار و 239 تن ذرت، 2 هزار و 950 تن کنجاله سویا و 28 هزار و 510 تن جو در میان دامداران استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه احتیاج به خوراک دام در استان در این مدت، 70 هزار تن بوده است گفت: دامداران استان در امسال، تنها 24 درصد از خوراک دام مورد احتیاج را از محل خوارک و نهاده های یارانه دار دریافت نموده اند و مابقی احتیاج از بازار آزاد تامین شده است.

شکاری اضافه نمود: سه قلم نهاده مورد احتیاج دامداران شامل کنجاله سویا، ذرت و جو به صورت یارانه دار تامین می گردد که در امسال 56 درصد از احتیاج دامداران به این نهاده ها با یاری های دولت تامین شده و در اختیار قرار گرفته است.

شکاری اعلام کرد: اکنون 9 کارخانه فراوری خوراک دام در استان وجود دارد که بعضا با ظرفیت کامل نیز فعالیت ندارند.

در استان خراسان شمالی 2 میلیون و 12 هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، 79 هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، 2 هزار و 400 نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد که سالانه 221 هزار و 118 تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ فراوری می گردد.

استان خراسان شمالی دارای 2 میلیون و 832 هزار و 529 هکتار مساحت است که حدود 73 درصد آن را با گستره 2 میلیون و 330 هزار و 36 هکتار، منابع طبیعی تجدید شونده شامل می گردد.

از مجموع عرصه های منابع طبیعی تجدید شونده استان 43 هزار و 455 هکتار شامل 21 درصد عرصه جنگلی و بیشه زار، یک میلیون و 414 هزار و 850 هکتار شامل 70 درصد اراضی مرتعی و سطحی معادل 183 هزار و 636 هکتار با 9 درصد، فاقد پوشش گیاهی یا اراضی کویری است.

استان خراسان شمالی با داشتن 2 میلیون و 500 هزار واحد دامی یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می گردد.

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 69759

به "خبرنگاران 100 درصد احتیاج علوفه دام در خراسان شمالی فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 100 درصد احتیاج علوفه دام در خراسان شمالی فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید