کارگاه های محلی، راهی برای توسعه اشتغالزایی

به گزارش مهسان بلاگ، داشتن ایده های نو ، پشتکار برای تحقیق و مطالعه، مشورت و در نهایت نترسیدن از مسائل پیش رو می تواند شما را در راه رسیدن به عملی کردن ایده نو یاری و هدایت کند.

کارگاه های محلی، راهی برای توسعه اشتغالزایی

خبرنگاران- شهره کیانوش راد: ناصر قاضی پور کارآفرین حوزه نساجی توانسته است تجربه 40 ساله خود را در راه فراوری محصولات نانو چادر زنانه و پیراهن مردانه به کار گیرد و احتیاج بخشی از جامعه برای داشتن پوشاک نانو را تامین کند. فرهنگسرای رسانه در هفته ای که گذشت از 6 کارآفرین برتر تجلیل کرد. قاضی پور، کارآفرین عرصه نساجی، درباره ظرفیت فرهنگسراها و سراهای محله درباره کارآفرینی و استفاده از ظرفیت های فرهنگی برایمان می گوید.

برای کارآفرین بودن نباید ترسید

شخصی که وارد حوزه کارآفرینی می گردد باید متعهد به جامعه باشد و محصولی را فراوری کند که رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد. برای فراوری محصولی که احتیاج جامعه باشد باید پشتکار داشت. کارآفرین نمی تواند ایده ای را پیشنهاد دهد و کنار برود بلکه باید خودش پای کار و با مشکلاتی که ممکن است سر راه فراوری قرار بگیرد آشنا باشد. کارآفرینی، ارائه یک طرح نیست که روی کاغذ نوشته گردد. باید عملیاتی و درحین کار ایرادات یک محصول رفع گردد و زمانی به فراوری انبوه برسد که هنگام عرضه در بازار مشتری از آن محصول رضایت داشته باشد. زمینه ایجاد نوآفرینی، تجربه و مطالعه و تحقیق است. کارآفرین اگر بخواهد با چالش های کمتری روبه رو باشد باید مشورت کند و حتی در مرحله عملیاتی شدن آن ایده و طرح باید از متخصصان آن حوزه مشورت کند.

از ظرفیت سراهای محله استفاده کنیم

فردی که کارآفرینی می نماید یعنی با پرورش ایده ای نو زمینه را برای به کارگیری عده ای و فراوری یک محصول فراهم نموده است. برای فراوری اغلب محصولات احتیاج به راه اندازی کارخانه های مجهز و بزرگ نیست. با امکانات کم و با استفاده از ظرفیت های موجود در هر شهر و محله می توان محصولاتی را به صورت انبوه فراوری کرد. فرهنگسراها و سراهای محله از مراکزی هستند که می توانند زمینه آموزش و اشتغال را فراهم نمایند. در اغلب این مراکز کلاس های هنری و آشپزی و .. برگزار می گردد. مسئولان این مراکز می توانند با برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی و قالیبافی آنها را به سمت فراوری این محصولات تشویق نمایند. داشتن یک فضا و چرخ خیاطی کافی، قرار دادن چند دار قالی و آموزش قالیبافی کافی است که بانوان هر محله با همکاری همدیگر فراوریاتی را به بازار عرضه و طرح های نو را در تهیه محصولات خود اجرا نمایند. البته باید از افراد با تجربه یاری بگیرند. کسی که وارد عرضه فراوری می گردد نباید از این کار خسته گردد بلکه باید با روحیه ای بالا و استقامت در راه فراوری قدم بردارد و از شکست هم نترسد و آن را زمینه ای برای آغاز کار مجدد قرار دهد.

فراوری ملی با حمایت دولت

پدرم نساج بود و من هم همراه او به کارخانه می رفتم به همین دلیل تجربه کار در زمینه فراوری انواع پارچه را داشتم. سعی کردم تجربیاتم و کارهای عملیاتی را با مطالعات دانشگاهی انطباق بدهم تا بتوانیم خط فراوری را با بهترین شیوه پیش ببریم . با یاری همدیگر پارچه نانو و ضدآب و لک که قابلیت عبور دادن هوا از خود دارد، را فراوری کردیم. یکی از ویژگی های محصولات نانو این است که لباس بوی عرق نمی گیرد. همچنین پارچه چادری را فراوری کردیم که وزن آن کم است و هوا از آن عبور می نماید برای همین استفاده از آن در فصل تابستان موجب گرم شدن بدن نمی گردد. برای فراوری و دوخت چادر احتیاج به کارخانه های بزرگ نیست. راه اندازی کارگاه های کوچک در هر محله و هر شهر می تواند افراد زیادی را به کار بگیرد و با فراوریاتشان احتیاج مردم را فراهم کند. ما در گذشته کارخانه های نساجی زیادی داشتیم که بسیار پیروز بودند و از مواد اولیه فراوری شده در ایران استفاده می کردند. الان صنعت نساجی ما ضعیف شده است. پنبه ایران رتبه سوم در کل دنیا را داشت. گیلان قطب فراوری پیله تر ابریشم است . از ابریشم فراوریی در فرش و تابلو فرش های دستباف استفاده می گردد. خب اگر از فراوری نماینده حمایت نگردد، این صنعت از بین می رود. کارخانه های فراوری فرش دستبافت از رونق افتاده اند در حالیکه می توانستیم با سرمایه گذاری در این بخش در حوزه صادرات بسیار پیروز باشیم. الان خیلی از مردم با غرور می گویند که کت و شلوار یا لباس ما ترکیه ای است در حالیکه فاستونی ایران جزء 5 فاستونی برتر دنیا بود. برای ورود به بازار کار، اولین مرحله نترس بودن و داشتن تجربه و استفاده از دانش دیگران است و در مرحله بعد مسئولان باید از فراوری نمایندگان حمایت نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 36310

به "کارگاه های محلی، راهی برای توسعه اشتغالزایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه های محلی، راهی برای توسعه اشتغالزایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید