چرا ترکیه به دنبال کاهش وابستگی به توریسم است؟ ، ساخت 100 اسکله با سرمایه گذاری خارجی

به گزارش مهسان بلاگ، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: ممکن است بخش زیادی از درآمد وابسته به توریست و گردشگری ترکیه در اثر حادثه یا تحریم قطع شود به همین دلیل ترک ها برای توسعه کشاورزی و تجارت خارجی برنامه جدی دارند.

چرا ترکیه به دنبال کاهش وابستگی به توریسم است؟ ، ساخت 100 اسکله با سرمایه گذاری خارجی

گروه مالی خبرنگاران- سینا احدیان؛ در قسمت قبلی پفراینده دیپلماسی مالی بخش دوم ترکیه، سید جمال ابراهیمی؛ دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه از روش های بازاریابی موثر در تجارت خارجی، لزوم نشان دادن داشته ها و برپایی نمایشگاه ها جهت گسترش صادرات، با مثال هایی از تجار ترک و همچنین گسترش همکاری در تجارت بین ایران و ترکیه با روش هایی از قبیل: کاهش و حذف تعرفه بین دو کشور، ایجاد بازار مشترک اسلامی، تجارت آسان و تجارت پایاپای و کالا به کالا سخن گفت.

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | ترکیه 1؛

ابراهیمی: فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | ترکیه 2؛

چرا با این همه سفارت خانه نمی توانیم سهم بیشتری از بازار های خارجی بدست آوریم؟!

در ادامه بخش نهایی مصاحبه با این عضو اتاق بازرگانی ایران و تاجر با تجربه تقدیم می شود.

اکنون که ترکیه نیز درگیر تحریم از سوی امریکاست و تحریم به یک نقطه مشترک میان ایران و ترکیه تبدیل شده است، آیا این نقطه مشترک می تواند به ارتباط تجاری ایران و ترکیه کمک کند؟

ترکیه در حال حاضر 5 میلیون و 400 هزار هکتار زمین زیر کشت دارد و در سه سال آینده می خواهد به 8 و نیم میلیون هکتار تبدیل کند. یعنی با وجودی که بخش زیادی از درآمدش وابسته به توریست است، ولی ممکن است در اثر حادثه ای، این درآمد گردشگری قطع شود. اصولاً ترکیه از ما ضربه پذیرتر است، زیرا بانک های ما مال خودمان است، اما در میان 85 بانک موجود در ترکیه، تنها 5-6 بانک داخلی است و بقیه همگی بانک های خارجی هستند که برای حمایت صنایع خریداری شده از کشور متبوع خود به وجود آمده اند و لذا ممکن است در صورت نامناسب بودن شرایط، از این کشور بفرایند؛ لذا با توجه به این آسیب پذیری، دولت ترکیه می خواهد مساحت زمین های زیرکشت خود را بالا ببرد تا وابسته به توریسم نباشد. در حال حاضر، سواحل دریایی ما با سواحل ترکیه تقریبا برابر است (هر دو حدود 2200 کیلومتر ساحل دریایی داریم). ترکیه برای سه سال آینده می خواهد 100 اسکله بسازد و همه آن ها را با تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی انجام می دهد. یعنی تفکر اندیشه ساختاری برای موارد احتمالی وقوع تحریم و. مسائل دارند. در این رابطه ملت ترک هم حمایت می کند و روی جنس خودشان تعصب دارند.

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | عمان؛

ضرابی: آرایش دولت در جنگ مالی، مطلوب نیست

ضرابی: سهم ایران از واردات 28 میلیارد دلاری عمان تنها 2 درصد است!

پفراینده دیپلماسی مالی | آذربایجان؛

وثوقی: دارو تولید می کنیم اما توان فروش به همسایگان را نداریم!

دولت کسی را برای تصمیم گیری های سخت ندارد!

پفراینده ویژه دیپلماسی مالی | ارمنستان؛

کمکجانیان: بخش خصوصی در تجارت با ارمنستان هیچ کاره است

بازاری که با بسته بودن مرز هم قبضه شد!

ما در ترکیه خیلی می توانیم پیروز باشیم، چون سنت و عرف و عادتمان خیلی به هم نزدیک است. ترک ها وقتی به ایران می آیند، هیچ احساس غربت نمی کنند و به این دلیل است که من می گویم ترکیه پتانسیل خیلی بالایی برای کار دارد. از تصمیم گیران خواهش می کنم اجازه دهند افراد آگاه، راه را باز کنند و آن هایی که می دانند کمک کنند و الگو بدهند.

آیا در این شرایط تحریمی ایجاد شده، از طرف آن ها درخواستی برای همکاری وجود دارد؟

البته ما باید زمینه را فراهم کنیم. ما وقتی زمین کشاورزی نداشته باشیم، نمی توانیم یک کشاورز را بیاوریم. باید بسترسازی کنیم و زیرساخت ها را آماده کنیم. دولت ترکیه دولتی شده است که مدام می خواهد بفروشد. ما باید برویم صحبت کنیم و بگوییم که وقتی می خواهی به من بفروشی، باید از من هم بخری. یا بیا با هم تولید کنیم و با هم بفروشیم. تو نمی توانی فقط بفروشی. بیا در ایران کارگاه مشترک ایجاد کنیم و در مناطق آزادمان با هم تولید کنیم تا هم تو سود ببری و هم من. با هم تولید کنیم و به کشور های همجوار بفرستیم که بازار های خوبی دارند. تو می خواهی هزینه کنی، بیا از نیروی کار ارزان من استفاده کن و با هزینه پایین، ارزش افزوده بالا و سود بیشتری ببر. این موادی که من دارم را از من بگیر و موادی را که ندارم تو بیار. با هم بسازیم و بفروشیم. اگر من در یک حوزه تکنسین کم دارم، تو بیاور و اگر من مواد اولیه خوب دارم، من می آورم. ما باید نگاهمان این طور باشد. ما به هیچ کس نباید بیش از حد اطمینان کنیم، هر چند همسایه نزدیک ما باشد. چرا که هر کشوری به دنبال منافع ملی خودش است. وقتی ما منافع ملی مشترک تعریف کنیم، آن موقع تجارت معنا پیدا می کند. تجارت یعنی استفاده از فرصت ها و موقعیت ها با اشتراک منافع.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

در بحث خدمات فنی و مهندسی، آیا ایران با ترکیه در این فضا کار می کند؟

ما خوشبختانه در این زمینه قوی هستیم و خدمات مهندسی بسیار خوبی را در ترکیه ارائه می کنیم. مثلاً کالا هایی را به صورت CKD تولید می کنیم و در آن جا finishing را انجام می دهیم. یا در صنایع ریخته گری در آن جا فعال هستیم. خوشبختانه جوانان ما در صنعت IT فعال هستند و جای زیادی برای رشد وجود دارد.

ما در صنایع سنگین نیز می توانیم در ترکیه خیلی پیروز باشیم. اما باید کالا های خود را نشان دهیم و به معرض نمایش بگذاریم. باید نمونه فرستادن را یاد بگیریم و برای آن هزینه کنیم. یک کارخانه داری که من می خواستم نمونه اش را برای خارج بفرستم، گفت: نمونه را شما از من بخر. آیا در تجارت ما این کار عملی است؟ ما نباید همه چیز را از دولت بخواهیم. در تجارت ترکیه، دولت فقط وام ها را مدیریت می کند، ولی کار را خود تجار انجام می دهند. می فرایند بازار پیدا می کنند و شروع به تجارت می کنند. ما باید بتوانیم خودمان را معرفی کنیم و بشناسانیم و ارتباطاتمان را خیلی قوی کنیم.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

در تجارت بین الملل در ایران، چرا گرایش بیشتر به سمت واردات است؟

ما بعضی از صنایعمان مثل صنایع کشاورزی را باید تقویت می کردیم. ما دشت های غنی داریم، ولی هر دشتی، کاربرد خاص خودش را دارد. اگر دشت دامپروری است، باید کارخانجات چرم ایجاد شود، یا اگر دشت چغندر است، باید کارخانجات قند به وجود بیاید. باید صنایعی را که نیاز مملکت و مردممان است تامین کنیم و تولیدکنندگان را تقویت کنیم. در عین حال به کیفیت بالای کالا نیز تشویق کنیم. باید جلوی واردات کالای غیرضروری و کالا هایی که مشابه آن ها در داخل تولید می شود را بگیریم.

آیا با این شرایط تحریم، از لحاظ مالی و تجاری زمین گیر خواهیم شد؟

ملت ما از زمان های دور، بحران های زیادی را گذرانده است، از حمله مغول گرفته تا حمله اعراب و ازبک. ما همیشه سرپا بودیم و راه عبور را همیشه پیدا می کنیم. همیشه ابداع گر هستیم و راه هایی را که هیچ کس پیدا نکرده، پیدا می کنیم. ما باید همگی یک دست واحد بشویم. سرزمین ما یک سرزمین 4 فصل است و جوانان ما مبدع و مخترع هستند. ما فقط باید اسراف نکنیم و در حد نیاز مصرف کننده باشیم. ما مصرف کننده های بدی هستیم. در شرایط تحریم، خودمان برای خودمان تحریم درست نکنیم و خودزنی نکنیم. از جوان ها می خواهم به هر بهانه نگویند مملکت را ترک می کنیم. اینجا مملکت ماست. هیچ کشوری در این منطقه و حتی در سطح جهانی نمی تواند این شرایط جنگ و تحریم های بعد از آن را تحمل کند، اما ما توانسته و می توانیم.

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 32893

به "چرا ترکیه به دنبال کاهش وابستگی به توریسم است؟ ، ساخت 100 اسکله با سرمایه گذاری خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ترکیه به دنبال کاهش وابستگی به توریسم است؟ ، ساخت 100 اسکله با سرمایه گذاری خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید