پیگیری لوله کشی آب سراسری از دریای خزر در گلستان

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: طرح لوله کشی اساسی آب از دریای خزر با سرمایه گذاری بخش خصوصی از محل اعتبارات توسعه روستایی دنبال می گردد.

پیگیری لوله کشی آب سراسری از دریای خزر در گلستان

به گزارش خبرنگاران، مهندس محمدعلی چوپانی در همایش ملی فراوری و تجارت زیتون در استان گلستان اظهار کرد: دریای خزر، یک چهارم مساحت ایران و حجم آب آن 850 هزار میلیارد متر مکعب است. شوری آب دریای خزر یک دوم خلیج فارس و دریای عمان است.

وی توضیح داد: با استفاده از آب دریای خزر می توان آب شرب 10 استان و آب زراعی خودمان را تأمین کنیم. اگر از لوله کشی سراسری استفاده کنیم میزان آب فراوریی کمتر از هزار تومان در هر مترمکعب می گردد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به برخی انتقادات نسبت به اجرای این طرح، گفت: برخی می گویند که با این کار می خواهید دریای خزر را هم مانند دریاچه ارومیه کم آب کنید؛ در واقع باید گفت با استفاده یک میلیمتر از آب دریای خزر می گردد، 400 میلیون متر مکعب آب را مورد استفاده قرار داد.

چوپانی در ادامه گفت: شاید وضعیت موجود در بخش زیتون قابل دفاع نباشد، لذا باید در این بخش تغییر نگرش داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در استان 800 هزار هکتار اراضی مرتعی داریم، توضیح داد: 100 هزار هکتار از اراضی مرتعی در شمال استان در حوزه اترک شناسایی گردیده که مشکل آب دارند. این مناطق در سال های اخیر بدلیل کاهش بارش ها و همچنین احداث سد در استان خراسان شمالی، با کمبود آب روبرو هستند که می توان آب دریا را به این منطقه انتقال داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان یادآور شد: با این کار می توان در این مناطق درختان زیتون و سایر درختان و محصولات و حتی پسته را کشت کرد.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 474

به "پیگیری لوله کشی آب سراسری از دریای خزر در گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری لوله کشی آب سراسری از دریای خزر در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید