برای تحقق برنامه مسکن امید یک متر مربع زمین واگذار نشده است

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، کاوه حاجی علی اکبری ضمن حضور در برنامه تلویزیونی روی خط خبر که بصورت زنده از شبکه خبر سیما پخش شد، به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات، رویکردها و برنامه های نوسازی بافت های فرسوده پایتخت پرداخت.

برای تحقق برنامه مسکن امید یک متر مربع زمین واگذار نشده است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به مسابقه بازآفرینی محور شهری (طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز)، یادآور شد: بعد از انتقال این خط به تراز منفی یک ترافیکی، فضایی به طول 9 کیلومتر و عرصه ای به مساحت 50 کیلومتر مربع آزاد شد که بر اساس تفاهم بین دولت و شهرداری، مأموریت برنامه ریزی و طراحی این فضای شهری در سال 1397 به سازمان نوسازی شهر تهران سپرده شد.

علی اکبری با بیان این که این فضای شهری در مجاورت فرسوده ترین نواحی تهران نهاده شده و بخشی از محلات محروم را در بر می گیرد، گفت: از آنجایی که کمبود فضاهای باز شهری، ازدحام و تراکم بالای ساختمانی و جمعیتی یکی از مسائل جدی در بافت های فرسوده است، اجرای این پروژه بازآفرینی می تواند نقش منحصر به فردی را در ارتقاء کیفیت زندگی، زیست پذیری، هویت بخشی و تأمین برخی از سرانه های خدماتی مورد احتیاج ساکنان مناطق 17 و 18 تهران ایفا نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اضافه نمود: خوشبختانه رویکرد دولت محترم نیز تا به امروز در همین راستا بوده است و وزارت راه و شهرسازی، پروژه را به عنوان یک تجربه منحصر به فرد بازآفرینی شهری مدنظر قرار داده و اعتقاد به تخصیص زمین از طرف دولت به محله های مجاور خط راه آهن دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، این اقدام را یک کار تیمی در شهرداری تهران دانست که بخش های مختلفی از جمله معاونت های شهرسازی و معماری و فنی و عمرانی شهرداری تهران، شهرداری مناطق 17، 18 و سازمان نوسازی شهر تهران درگیر آن هستند و مسئولیتی را بر عهده دارند.

وی توضیح داد: بر اساس سیاست ها و تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد هر طرح و برنامه ای که برای فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز تدوین می گردد با همکاری و مشارکت حداکثری متخصصین و حرفه مندان صورت گیرد؛ به همین منظور برگزاری مسابقه ای در سطح بین المللی از تیرماه امسال برای این فضا در دستور کار نهاده شد و در حال حاضر در مرحله ثبت نام از علاقمندان واقع شده است.

علی اکبری ضمن دعوت از حرفه مندان، دانشگاهیان، متخصصان، صاحبنظران و فعالان حوزه های شهری از جمله حوزه های برنامه ریزی شهری، طراحی شهری، معماری، منظر شهری، محیط زیست، علوم اجتماعی و ... جهت شرکت در مسابقه بازآفرینی محور شهری (طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز)، گفت: ثبت نام در مسابقه بصورت اینترنتی به وسیله وب سایت سازمان نوسازی شهر تهران به نشانی nosazi.tehran.ir تا انتها روز 19 آبان انجام خواهد شد و علاقمندان می توانند با به اشتراک گذاری دیدگاه خود، ما را برای رسیدن به آنچه بتواند منفعت شهر تهران را تأمین کند و این فرصت منحصر به فرد را بصورت بهینه بالفعل نماید، کمک رسانند.

وی در خصوص مسائل نوسازی بافت های فرسوده تهران یاد آور شد: از حدود یک دهه گذشته با توجه به سیاست ها و روینمودهای موجود، شاهد روند مناسبی در حوزه نوسازی مسکن در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای کشور هستیم؛ اما در رابطه با تأمین خدمات و زیرساخت ها مسائل جدی وجود دارد، چرا که این حوزه ها احتیاجمند سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی از طرف بخش عمومی می باشند و چون تا به امروز به اندازه ای که انتظار می رفت اقداماتی در این حوزه ها صورت نگرفته، شاهد کمبودهای جدی در حوزه های آموزشی، درمانی، فضای سبز، ورزشی و فرهنگی در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری هستیم.

علی اکبری با اعلام این که شهرداری تهران در امسال 350 میلیارد تومان برای تأمین کسری خدمات در بافت های فرسوده اختصاص داده است، تأکید کرد: انتظار می رود دولت محترم نیز بودجه ای را حداقل به همین میزان برای این موضوع اختصاص دهد تا بتوان اقدامات قابل توجهی را در این راستا صورت داد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این رابطه اضافه نمود: قول 300 میلیارد تومانی را از کارگروه ویژه بازآفرینی شهری گرفته ایم که تا به امروز محقق نشده است، ولی امیدوار هستیم که تا انتها آبان ماه موافقت نامه های بودجه ای آن مبادله گردد تا امکان حرکت جدی را در بافت های فرسوده شهر تهران فراهم سازد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به شاخص های مصوب برای شناسایی بافت های فرسوده از تصویب شاخص های جدید در شورای عالی معماری و شهرسازی اطلاع داد و گفت: چنانچه این شاخص ها اعمال شوند با مفهوم جدیدی از بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری روبرو خواهیم شد؛ این شاخص ها مجموعه ای از ارزشها، دارایی ها، منابع و جنبه های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، محیط زیستی، حقوقی و مدیریتی را در بر گرفته است.

علی اکبری ادامه داد: بر این اساس، مقیاس تشخیص بافت های فرسوده از بلوک شهری به مقیاس صحیح تری به نام محله تغییر خواهد نمود.

وی در این برنامه زنده تلویزیونی با بیان این که اعتقاد داریم هر کدام از محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند، دارای ظرفیت ها و مسائل مختلف مخصوص به خود می باشند، گفت: دارایی ها و احتیاجهای هر یک از محلات با هم تفاوت دارد، به همین خاطر احتیاجمند برنامه ای هستند که منحصر به فرد بودن مکان و فضا را در نظر بگیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه برنامه توسعه محله برای 150 محله دارای بافت فرسوده در پایتخت اطلاع داد و اظهار کرد: قرار است تا انتها سال 98 همه محله های تهران از برنامه توسعه مخصوص به خود بهره مند شوند.

علی اکبری توضیح داد: در برنامه توسعه محله ای، وضع موجود هر محله بر اساس شاخص های توسعه یافتگی قابل مشاهده خواهد بود و بر همین مبنا اقدامات مورد احتیاج برای جبران کمبودها و دستیابی به شرایط توسعه صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از راه اندازی پیشخوان توسعه محلات در این سازمان اطلاع داد که امکان سنجش و پایش برنامه توسعه محله ای و رصد روزانه شرایط محلات بر اساس شاخص های توسعه و مقایسه آن در طول زمان برای رسیدن به شرایط مطلوب و مورد انتظار را فراهم می سازد.

علی اکبری در ادامه سخنان خود در این برنامه، عنوان نمود: در حال حاضر اقدامات اجرایی قابل توجهی در بافت های فرسوده تهران در حال اجرا است که از جمله آن می توان به طراحی و برنامه ریزی برای 40 پروژه بهسازی محیطی در محلات دارای بافت فرسوده اشاره و ابراز امیدواری کرد که تا انتها سال بخش عمده ای از این پروژه ها اجرا شوند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی اولین پروژه مرکز محله و فضای شهری در محله مینابی واقع در منطقه 15 ؛ اجرای 4 پارکینگ طبقاتی با ظرفیت حدود 2 هزار واحد و اجرای پروژه های تملک و بازگشایی معابر در 6 منطقه دارای بافت فرسوده اطلاع داد و تأکید کرد: کوشش می کنیم به همان میزان که نوسازی مسکن در بافت های فرسوده صورت می گیرد، تأمین خدمات و زیرساخت ها، بهسازی محیط عمومی و ارتقاء کیفیت زندگی نیز برای شهروندان ساکن در بافت های فرسوده محقق گردد.

علی اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستور ریاست محترم جمهور مبنی بر در اختیار قرار دادن اراضی دستگاه های دولتی به منظور اجرای برنامه مسکن امید، یاد آور شد: تا به امروز 1 متر مربع زمین از طرف دستگاه های دولتی برای تحقق این برنامه واگذار نشده و دستگاه های دولتی عنوان می نمایند که زمین نداریم و یا برای استفاده های آتی خود به این اراضی احتیاج داریم.

وی در این خصوص گفت: شهرداری تهران بر اساس قولی که به ریاست محترم جمهور در این زمینه داده بود، تا به امروز 10 زمین را که می توانست در اختیار برنامه مسکن امید قرار بدهد معرفی و برای اجرای حدود 3500 واحد مسکونی در این پروژه ها برنامه ریزی نموده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اضافه نمود: فراخوان شناسایی و جذب توسعه گر منتشر شد که قرارداد مشارکت برای 3 پروژه از 10 پروژه مذکور در حال انعقاد است و مذاکره با توسعه گران برای سایر پروژه ها ادامه دارد.

علی اکبری یادآور شد: یکی از مسائل جدی در جذب توسعه گر برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی، شرایط عدم قطعیت بازار است که باعث می گردد بخش خصوصی برای انعقاد قرارداد با محافظه کاری تصمیم بگیرد و همین موضوع کار را مقداری سخت و سخت نموده است.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2882

به "برای تحقق برنامه مسکن امید یک متر مربع زمین واگذار نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تحقق برنامه مسکن امید یک متر مربع زمین واگذار نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید