از مافیای واردات تیلاپیا تا درمان 300 بیماری با زالو

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران بخش کشاورزی استان همدان در قالب تور رسانه ای از توانمندی های بخش شیلات استان بازدید داشتند. در این بازدید خبرنگاران بخش کشاورزی به همراه مسئولان شیلات به شهرستان نهاوند به عنوان قطب شیلات استان سفری یکروزه داشته و از مزارع پرورش ماهی این شهرستان دیدن کردند.

از مافیای واردات تیلاپیا تا درمان 300 بیماری با زالو

به گزارش خبرنگاران، به گفته مدیر امور شیلات استان همدان در کشور تعداد زیادی واحد پرورش زالو وجود دارد اما مرکز پرورش زالوی استان نخستین و بزرگترین مرکز پرورش زالوی طبی دارای مجوز در کشور است که گزارش این بازدید و توانمندی های بخش شیلات استان همدان را در ادامه خواهید خواند.

یک مدیر واحد پرورش ماهی قزل آلا در شهرستان نهاوند در این بازدید گفت: مافیای تیلاپیا بزگترین ضربه را به واحدهای پرورش ماهی زده به طوریکه واردات تیلاپیا به صنعت قزل آلا ضربه وارد نموده است و دولت باید جلوی واردات این ماهی را به کشور بگیرد.

ابراهیم امیری با تأکید براینکه ماهی تیلاپیا در پساب کارخانجات کشور چین پرورش داده می گردد، اضافه کرد: منبع بافت ماهی تیلاپیا نیترات است و بهداشت جهانی خوردن این ماهی را منع نموده اما همچنان شاهد واردات این ماهی به کشور هستیم.

واردات تیلاپیا دست مافیاست

وی با بیان اینکه وقتی در کشور بهترین ماهی فراوری می گردد چرا باید اینگونه ماهی هایی که ارزش غذایی ندارند وارد کشور گردد، ادامه داد: واردات ماهی تیلاپیا دست مافیاست وهیچ قدرتی نمی تواند واردات این ماهی را ممنوع کند، در حالی که اگر واردات این ماهی صورت نگیرد کارگران واحدهای فراوریی داخلی افزایش یافته و فراوری و اشتغال رونق می گیرد.

امیری با اشاره به اینکه واحد فراوریی اش دارای 100 تن ظرفیت فراوری بچه ماهی و خوراک آبزیان است، اظهار کرد: با اعمال تحریم ها قیمت تخم ماهی وارداتی رشد 2 برابری داشته و از طرفی قیمت خوراک آبزیان نیز با فزایش روبرو گردیده است.

وی با بیان اینکه نهاده های مورد احتیاج پرورش آبزیان وارداتی است، اضافه کرد: تحریم و افزایش قیمت نهاده ها به صنعت قزل آلا ضربه می زند به طوریکه تمامی مواردی که مرتبط با شیلات است، همگی از ارز سبد کالایی خارج گردیده است.

امیری با اشاره به بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی نهاوند گفت: با وقوع این بیماری میلی به کار نداشتیم چرا که در سال 92 بیش از 800 میلیون تومان خسارت به واحد فراوریی ام وارد شد.

این فراورینماینده ماهی قزل آلا در شهرستان همدان ادامه داد: به علت شیوع بیماری VHS شرکت های مولد تخم ماهی از بین رفتند و پرورش دهندگان ماهی قزل آلا تخم ماهی را از کشورهای فرانسه و اسپانیا وارد می نمایند.

امیری با بیان اینکه به علت افزایش قیمت ماهی تقاضا پایین آمده است، یادآور شد: در حال حاضر تقاضای خرید ماهی نسبت به یک ماه گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

فراوری 5678 تن ماهی خوراکی در همدان

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با اشاره به فعالیت 906 واحد آبزی پروری در این استان گفت: در سال 96 بیش از 5670 تن ماهی خوراکی فراوری شد.

علی دولو با تأکید بر اینکه شیلات همدان در سال 75 راه اندازی گردیده است، توضیح داد: در سال گذشته 5678 تن انواع ماهی خوراکی اعم از کپورماهیان وقزل آلا در استان همدان فراوری گردیده است.

استان همدان یکی از قطب های پرورش قزل آلا در کشور است

وی با بیان اینکه 1010 نفر در بخش شیلات به طور مستقیم اشتغالزایی گردیده است، اضافه کرد: در سال گذشته 4 میلیون و 120 هزار قطعه ماهی زینتی در 48 واحد پرورش ماهی زینتی فراوری گردیده است.

دولو با اشاره به فعالیت 9 مرکز حد واسط فراورینماینده بچه ماهی در استان همدان، ادامه داد: سال گذشته 25 میلیون بچه ماهی و28 میلیون تخم چشم زده فراوری گردیده است.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان یکی از قطب های پرورش قزل آلا در کشور است، بیان کرد: نخستین مرکز تکثر بخش خصوصی که فراوری قزل آلا داشته، در شهرستان نهاوند توانسته در خارج از فصل طبیعی فراوری داشته باشد.

فعلا هیچ دستورالعملی در رابطه با پرورش تیلاپیا در کشور صادر نگردیده است

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: این مرکز بزرگتررین مرکز تأمین تخم چشم زده کشور است که 35 تا 40 درصد احتیاج کشور را تأمین می نماید به طوریکه نخستین مرکز استراتژیک کشور در حوزه قزل آلاست و موافقت گردیده این مرکز به عنوان اولین مرکز اصلاح نژاد استان همدان انتخاب گردد.

وی با اشاره به شیوع بیماری VHS در سال 92، اضافه کرد: در اسفند 92 در استان همدان بیش از 15 میلیون تومان خسارت بیماری VHS به مراکز پرورش ماهی استان وارد شد.

دولو درباره اینکه گفته می گردد واردات ماهی تیلاپیا صنعت پرورش ماهی قزل آلا را با چالش روبرو نموده است، توضیح داد: فعلا هیچ دستورالعملی در رابطه با پرورش تیلاپیا در کشور صادر نگردیده اما متقاضی پرورش ماهی تیلاپیا بسیار زیاد است اما تا کنون سازمان حفاظت محیط زیست موافقت ننموده و در حال حاضر در بافق یزد به صورت تحقیقاتی انجام می گردد تا شرایط پرورش این ماهی آنالیز گردد.

نهاوند شهر غیرساحلی شیلاتی کشور

وی بیان کرد: ماهی تیلاپیا در مقایسه با قزل آلا ارزش کمتر و البته در تمام دنیا بازار خوبی دارد که در ایران به علت حمایت از فراورینمایندگان داخلی از واردات این ماهی جلوگیری گردیده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در استان همدان 7.4 است، مطرح نمود: در شهرستان نهاوند 48 واحد پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد که مراکز بزرگی نیز هستند، به طوری که مجموعه بابارستم به عنوان دهکده شیلات کشور معرفی گردیده و نهاوند به عنوان تنها شهر غیرساحلی شیلاتی کشور معرفی گردیده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه پرورش ماهی یکی از بخش های کم آب بر در کشاورزی است، یادآور شد: بهره وری آب در بخش شیلات بسیار بالاست، به طوری که آب در این بخش هدر نمی رود به ویژه در مزارع دومنظوره که آب علاوه بر مصرف کشاورزیف برای پرورش ماهی نیز به کار می رود.

دولو اظهارکرد: گرانی نهاده ها و نوسانات قیمت نهاده ها و واردات نهاده ها مشکلاتی را در این بخش وارد نموده اما در حال حاضر قیمت ماهی قزل آلا در بازار نیز افزایش یافته است.

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه ماهی غذای سلامتی است، اضافه کرد: بیشترین اسیدهای چرب غیراشباع در آزادماهیان و قزل آلا موجود است و سرشار از ویتامین ها و پروتئین است.

وی از راه اندازی واحد بسته بندی فرآورده های مرغ و ماهی در همدان خبرداد و گفت: این واحد هم اکنون در حال اجراست و احتیاج است سرمایه گذاران در این بخش ورود نمایند.

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان بیان کرد: در استان همدان در زمینه تنوع گونه ای آبزیان کار می گردد به طوریکه پرورش میگو به صورت پایلوت در استان کار گردیده اما نتیجه مطلوب نداده است. 2 سال گذشته شاه میگوی آب شیرین از دریاچه ارز به استان همدان آورده و در یکی از واحدهای استان برروی پرورش آن کار شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه پرورش ماهیان خاویاری نیز در صورت امکان مجوز داده می گردد، ادامه داد: در سال 88 یک محموله ماهی خاویاری در امزاجرد همدان به مدت 6 سال نگهداری شد اما از آنجایی که برای فراوری خاویار این ماهی باید دوره 8 ساله را طی کند احتیاج به سرمایه گذاری طولانی مدت و صبر دارد که متأسفانه تغییر مدیریت در این واحد بخش خصوصی باعث شد ماهی ها را به صورت زنده به تهران بفرستیم.

دولو با بیان اینکه پتانسیل فراوری و پرورش ماهی های خاویاری در همدان وجود دارد، اظهار کرد: پرورش آزادماهیان خزر و کورکودیل در برنامه استان همدان است به طوریکه واحد پرورش کورکودیل استان بزرگترین واحد در خاورمیانه است.

صدور 4 پروانه تکثیر زالوی طبی در همدان

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا کنون 4 پروانه احداث واحد تکثیر و فراوری زالوی طبی در استان همدان صادر گردیده است، توضیح داد: از 4 پروانه صادر گردیده تا کنون یک مورد موفق به گرفتن پروانه بهره برداری گردیده است.

وی با تأکید براینکه متقاضی پرورش زالو در یکسال اخیر زیاد گردیده است، ادامه داد: متقاضی پرورش زالو در یکسال اخیر بیش از پرورش ماهی گردیده است در حالیکه این فعالیت کاملاً تخصصی بوده و فرد متقاضی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی بوده و دوره آموزشی تخصصصی دیده باشد.

پرورش زالو جزء مشاغل خانگی نیست

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه پرورش زالو جزء مشاغل خانگی نیست، اضافه کرد: حداقل ظرفیت هر واحد پرورش زالو 50 هزار قطعه و حداکثر ظرفیت آن 2 میلیون قطعه است.

وی با تأکید بر اینکه حساسیت پرورش زالو به علت ارتباط با انسان بسیار بالاست، یادآور شد: به هرکسی که متقاضی پرورش زالو باشد، مجوز داده نمی گردد، چرا که این حرفه حساسیت بالایی دارد و به افرادی که به دنبال زالودرمانی هستند، توصیه می گردد زالو را از واحدهای معتبر تهیه نمایند.

درمان 300 نوع بیماری با زالو

مدیر نخستین مرکز پرورش زالوی طبی کشور نیز با اشاره به اینکه زالو هر بیماری که با خون ارتباط داشته باشد را درمان می نماید، به خبرنگاران گفت: زالو در طب سنتی به عنوان مکمل در پزشکی درمان نماینده 300 نوع بیماری است.

متین فرهنگ پور اضافه کرد: واحد پرورش زالو با ظرفیت 200 هزار قطعه برای 7 نفر به طور مستقیم و 200 نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی داشته است.

وی با اشاره به استحصال آنزیم از زالو، توضیح داد: 85 تا 90 درصد ماشین آلات استحصال آنزیم از زالو در این مرکز آماده گردیده اما به علت کمبود منابع مالی متوقف گردیده است.

فرهنگ پور با بیان اینکه زالوها بعد از استحصال آنزیم به چرخه زندگی بازمی گردند، بیان کرد: تا کنون محصولات جانبی از قبیل کرم، روغن، صابون و شامپو از زالو گرفته گردیده که برروی بیش از 500 نفر امتحان گردیده و نتیجه داده است.

وی درباره صادرات زالو به سایر کشورها بیان کرد: تمام مجوزهای مورد احتیاج برای صادرات زالو گرفته گردیده و نمونه برای کشورهای هلند، فرانسه و ترکیه فرستاده گردیده است و منتظر جواب هستیم.

مدیر نخستین مرکز پرورش زالوی طبی کشوردر رابطه با دوره رشد زالو یادآور شد: دوره رشد زالو 6 ماهه است که در هر دوره از هزار زالوی مولد 55هزار زالوی طبی گرفته می گردد.

گزارش از: بنت الهدا نوری، خبرنگار خبرنگاران، منطقه همدان

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 479

به "از مافیای واردات تیلاپیا تا درمان 300 بیماری با زالو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مافیای واردات تیلاپیا تا درمان 300 بیماری با زالو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید