20محوطه باستانی در دره شهر شناسایی شد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، خداکرم مظاهری سرپرست فصل پنجم آنالیز و شناسایی باستان شناسی شهرستان دره شهر ایلام این مطلب را در جلسه گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار گردید مطرح کردو گفت: محدوده جغرافیایی که در این فصل مورد آنالیز و مطالعه نهاده شد به یک حوزه جغرافیایی معین محدود نمی گردد بلکه صرفاً در راستای تکمیل آنالیزهای قبلی و آنالیز محدوده های جا افتاده و آنالیز نشده انجام گرفت.

20محوطه باستانی در دره شهر شناسایی شد

وی اضافه کرد:این محدوده که در حوزه شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام واقع است، کاملا کوهستانی بوده و در برگیرنده دامنه های شمالی کبیرکوه، تنگه ها و پشته های کبیرکوه در منطقه مورد مطالعه بوده که سرحدات جنوبی و غربی این شهرستان را در بر می گیرد.

به گفته این باستان شناس، از نظر جغرافیای طبیعی حوزه مورد مطالعه حوزه ای یکنواختی نیست و سراسر آن کوهستانی است و در واقع شامل دامنه ها ، تنگه ها و پشته های کبیرکوه (نواحی جنوبی و غربی بخش بدره و منتهی الیه غربی بخش مرکزی) می گردد.

او، شناسایی، مطالعه و معرفی آثار باستانی ، تهیه و تدوین جدول گاهنگاری و معین نوع و شکل توزیع آثار باستانی حوزه مورد مطالعه را از اهداف این طرح گفت و گفت:شناسایی و بیان نقش اوضاع جغرافیایی و شرایط زیست - محیطی منطقه در شکل گیری نقاط باستانی این حوزه، تهیه و تدوین مدارک لازم برای ثبت آثار باستانی شاخص منطقه در فهرست آثار ملی کشور، تهیه نقشه باستان شناسی منطقه و تبیین ، تحلیل و شرح اوضاع فرهنگی - اجتماعی این منطقه در دوره های گذشته از دیگر اهداف این طرح بوده است.

وی اساس کار را بر مطالعات میدانی- صحرایی دانست و اضافه کرد: ناهموار و صعب العبور بودن محدوده مورد مطالعه ،سنگلاخی بودن سطح محوطه های باستانی و فراوانی قطعات ریز و درشت لاشه و قلوه سنگ، رطوبت فراوان پادامنه ها ،کمبود مواد فرهنگی منقول در سطح محوطه های شناسایی شده و ...را از مسائل پیش روی این مطالعه بیان کرد. از آنجایی که بیشتر محل های شناسایی شده در زمره محل های مرتبط با استقرارهای کوچ نشینی هستند، در بیشتر موارد میزان فراوانی مواد فرهنگی منقول به ویژه سفال در سطح آنها بسیار ناچیز بود، این موضوع باعث می شد که در بعضی موارد نتوانیم به گاهنگاری مناسبی در خصوص انباشت های فرهنگی مربوطه برسیم.

او با بیان اینکه در آنالیز این محوطه 20 محوطه شناسایی و مورد مطالعه نهاده شد توضیح داد : قدیمی ترین آثار شناسایی شده در این محوطه به دوره مس سنگی تعلق دارد. آثارشناسایی شده در این دوره در 3 نقطه است.

او با بیان اینکه از دوره های مفرغ، آهن و هخامنشی هیچ آثاری شناسایی نشد اضافه کرد:یافته-های حاصل آنالیز های باستان شناسی کرزا 1 و 2 نیز حاکی از شکل گیری استقرارهای فصلی در دوره مس سنگی در این نقاط است. طی آنالیز ها در 4 محوطه قبرستان پشته ارشت، گاوان، چناجافری و ترشک آثار فرهنگی دوره پارتی مشاهده شد که گویای مورد توجه بودن محل های یاد شده در دوره ساسانی است. در بیشتر محوطه های تاریخی استقرارهای فصلی مرتبط با زندگی کوچ نشینی شکل گرفته و فقط در گاوان استقرار دایمی بوده است .

به گفته این باستان شناس،از دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی، بقایای چند آسیاب آبی (مجموعه آسیاب های تنگ زید و مجموعه آسیاب های تنگ دربند)، یک سازه دیده بانی در مقابل غار رگه قلا (رگه قلا 1) و سازه های در ارتباط با زندگی کوچ نشینی (زاغه های تنگ اناره هره و مجموعه تنگ گنجه) شناسایی شد که بیانگر اهمیت یافتن دوباره حوزه مورد مطالعه است.

مظاهری گفت: در نتیجه آنالیز های باستان شناسی ملاحظه می گردد که وقفه های متعددی در توالی فرهنگی منطقه وجود داردو شاید بتوان گفت که مهم ترین دلایل شکل گیری چنین شرایطی، کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه و کمبود اراضی زراعی آن است.

به گفته وی دراین محوطه 3 مورد از آثار شناسایی شده شامل مجموعه آسیاب های تنگ زید، مجموعه آسیاب های تنگ دربند و زاغه های تنگ اناره هره، بقایای بناهای تاریخی و یک مورد مجموعه باستانی تنگ گنجه است 5 مورد غار و پناهگاه صخره ای شامل بزهله، چوله لو، رگه قلا 1، رگه قلا 2 و کرزا 2،شناسایی شد که 1 مورد از آثار قبرستان (قبرستان پشته ارشت) و 1 مورد سنگ نوشته (سنگ نوشته تنگ لارت) هستند.

این باستان شناس با اشاره به اینکه 12 مورد از آثار شناسایی شده را محل های باستانی مرتبط با استقرارهای کوچ نشینی تشکیل می دهد اضافه کرد: این شرایط حاکی از این است که زندگی کوچ نشینی در منطقه از سابقه طولانی و اهمیت بالایی برخورداربوده و از گذشته تا به امروز نقش مهمی را در زندگی ساکنان منطقه ایفاء نموده است.

وی حفاری های غیر مجاز و فرسایش طبیعی را مهمترین عوامل تهدید کننده آثار باستانی منطقه گفت .

به گفته مظاهری این طرح پرونده 8 مورد از آثار مهم و با ارزش فرهنگی- تاریخی شناسایی شده در جریان این تحقیق، برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه شد تا زمینه حفاظت بیشتر و همچنین معین عرصه و حریم این آثار فراهم گردد.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 37321

به "20محوطه باستانی در دره شهر شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20محوطه باستانی در دره شهر شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید