چراغپور: فدراسیون چه کار کرد که ویلموتس بی انگیزه شد؟، آوردن برانکو اشتباه است

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس فوتبال می گوید زمانی که کی روش سرمربی ایران بود با قدرت مدیریتش خیلی از ضعف های فدراسیون را پوشش می داد اما ویلموتس دلبستگی چندانی به کارش ندارد.

چراغپور: فدراسیون چه کار کرد که ویلموتس بی انگیزه شد؟، آوردن برانکو اشتباه است

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در گفت وگو با خبرنگاران درباره شرایط تیم ملی اظهار کرد: برای صحبت درباره ماجرای اختلاف فدراسیون و ویلموتس باید داده های کاملی داشته باشیم و متن قرارداد در اختیارمان باشد. ما چنین چیزی نداریم و نمی دانیم دقیقا چطور بوده و چه کسی این وسط بدقولی نموده است. این که فدراسیون در پرداخت کوتاهی نموده یا ویلموتس کمتر از میزان معین شده در ایران حضور داشته است، همه این ها به نوع قرارداد برمی گردد. آیا می گردد قرارداد طوری باشد که ما فیفادی را به این راحتی از دست بدهیم؟ اطلاعات ما کامل نیست و نمی توانیم قضاوت درستی بکنیم.

او ادامه داد: وقتی جزییاتی از قرارداد اعلام نشده هر کسی از ظن خود مساله را تحلیل می نماید. هر کسی یک حدس و گمانی دارد اما اگر قرارداد را سخنگوی فدراسیون در یک نشست مطبوعاتی اعلام می کرد یا در سایت به زبان اصلی قرار می دادند خیلی راحت می توانستیم قضاوت کنیم ولی الان باید چشم بسته حرف بزنیم.

چراغپور با بیان اینکه مشکل اول، ندانستن نوع قرارداد فدراسیون با ویلموتس است، گفت: اگر این را می دانستیم تازه می شد درباره اینکه حق با چه کسی است صحبت کرد. ما تا حالا ندیده ایم متن قرارداد مربیان قبلی یا مثلا مربیان والیبال را منتشر نموده باشند. حتی آخر کار نمی فهمیم مربیان خارجی باشگاه ها میزان قراردادشان چه قدر بوده و چه قدر پول گرفتند. کی روش هشت سال در ایران بود، قراردادش یکی دو بار فسخ و تمدید شد اما آخر سر نفهمیدیم این اتفاقات چگونه و با چه جزییاتی رخ داد. این کار را نمی نمایند و مثل اینکه باب نیست. در شهرستان ها مربی خارجی می آورند اما نمی فهمیم با چه شرایطی. الان کسی نمی داند دنیزلی چه قدر گرفته است. گویا این کار باب نیست. ما هم نمی توانیم قضاوت کنیم حق با کیست. ویلموتس الان رفته و نمی آید، این ها هم می گویند تا نیایی نمی گردد. فکر می کنم تنها بازنده این ماجرا تیم ملی باشد.

این کارشناس فوتبال درباره احتمال حضور برانکو در راس تیم ملی هم شرح داد: نظر شخصی من این است که برانکو آمادگی کار مجدد در فوتبال را فعلا ندارد. او را در عربستان اخراج کردند و این یک شوک برای او بود در حالی که پیروز ترین مربی ایران بود و مردم به او علاقه داشتند و خیلی با پرسپولیس هماهنگ بود و با قدرت اول می شد. تیمش را تا فینال لیگ قهرمانان برد و یک سابقه مستحکم برای خودش درست کرد اما با یک انتخاب غلط، رفت جایی که در بازی چهارم عوضش کردند. معمولا در دنیا وقتی مربیان در این شرایط قرار می گیرند به اعصاب و روانشان استراحت می دهند. مثلا وقتی مورینیو را اخراج کردند هشت ماه استراحت کرد، نه حرف زد و نه مصاحبه ای کرد. بعدش هم که برگشت گفت خودم و اشتباهاتی داشتم را در این مدت آنالیز کردم و از این مدل حرف ها... زیدان را رئال عوض می نماید و یک سال و نیم ورزش های حاشیه ای می نماید و زندگی عادی اش را می نماید. وقتی یک مربی عوض می گردد فشار وحشتناکی را تحمل می نماید. این جا یک سوال بزرگ مطرح می گردد؛ چطور می گردد یک مربی که بعد از چهار هفته از یک تیم باشگاهی اخراج می گردد برای تیم ملی یک کشور دیگر مفید باشد؟ هم از نظر روحی و هم فنی. فکر می کنم در این مقطع که ما در آن گیر نموده ایم و مربی تیم ملی ما از لحاظ روحی این گونه از آب درآمده و فدراسیون هم تقریبا دستش به چیزی بند نیست تا او را برگرداند، آن وقت یک آدم دیگر بیاید آن هم با آن شکلی که از اینجا رفت، به نظر من معادله جالبی نیست.

چراغپور درباره مقصر رسیدن تیم ملی به این شرایط هم بیان نمود: ما همواره در درون فوتبال مان مسائل ریز و درشت مدیریتی داشتیم اما کی روش خودش یک جعبه دنده بود. خودش، مکانیزمش، وقتی که می گذاشت و علاقه ای که داشت، کرکری خاصی که نسبت به فوتبال و اهمیتی که نسبت به اسم خودش در سطح دنیا داشت، یا اینکه شغلش برایش خیلی اهمیت داشت و حتی بیشتر از خود ما به تیم ملی و بازیکنان اهمیت می داد، برای خواسته هایش مبارزه می کرد و حتی با خبرنگاران تندی می کرد یا حتی با رییس و دبیر فدراسیون ممکن بود بحث کند. او تصمیمیات درشتی هم می گرفت و ناگهان به چند بازیکن می گفت ساکتان را بردارید و بروید. به همین خاطر ما هشت سال تقریبا مسئله ای به این شکل نداشتیم و خیالمان راحت بود آدمی وجود دارد که جلودار مبارزه برای بازی تدارکاتی و مدیریت است. او زمانی عقیلی را نخواست که از بهترین مدافعان ایران بود. زمانی رحمتی را کنار گذاشت که به جز او دروازه بان شاخصی نداشتیم. وقتی می خواست یک بازیکن جدید را جایگزین بازیکنی قدیمی نماید این کار را با برنامه ریزی دقیق انجام می داد.

او ادامه داد: او روی همه فوتبال ما تاثیر گذاشت. او خیلی از حوادث را پوشش می داد، برخی ها حق دارند که می گویند او ضعف های فدراسیون را پوشش می داد. او نمی گذاشت خیلی از اتفاقات رخ بدهند و با قدرت مدیریت، خیلی چیزها را برای تیم ملی می گرفت. کی روش به جای اینکه فقط یک دنده باشد، به نوعی چندین دنده درگیر با هم و یک موتور بود. حالا بعد از او آدمی آمده که دلبستگی چندانی به تیم ملی نشان نداده است و قبل از مهم ترین بازی گروه ایران نشست تا پولش را بگیرد. سه روز مانده به مسابقه تمرینات را آغاز می نماید و بلافاصله به کشورش برمی گردد. کی روش می جنگید و لیگ را تعطیل می کرد.

این کارشناس درباره چرایی رفتار ویلموتس در قبال تیم ملی اظهار کرد: من فکر می کنم فدراسیون در قبال ویلموتس غافلگیر شده است چون او سابقه کاری چندانی نداشت. او مربی تیم ملی بلژیک بوده یا وقتی در ساحل عاج بود بازی پنجم او را عوض کردند. با بلژیک هم در جام ملت ها نتیجه نگرفت. مطبوعات خود بلژیک هم به عنوان یک مربی تنبل از او اسم برده اند که در کارش تنبل است و دلبستگی کاری کمی دارد. با همه این تفاسیر وقتی به اینجا آمد مثل یک پکیج در بسته بود. اول هم خوب آغاز کرد و خود من اوایل از او تعریف کردم. مثلا تشکیل تیم ملی ب اقدام خوبی بود چون یک مزرعه برای تیم ملی اصلی محسوب می شد. بازی محبت آمیز با تیم ملی امید انجام داد و گفتیم چه خوب است که این قدر توجه دارد. یا مثلا برای تماشای بازی لیگ به سیرجان رفت. گفتیم که خوب حرکت می نماید اما ناگهان نمی دانم چه تنشی شکل گرفت که به ما هم نمی گویند. یک سکته در کارش افتاد. او خیلی هم کارش را با بی خیالی آغاز نکرد. به همراه کادرش لیگ را تعقیب می کرد. چند بازیکن جدید به تیم ملی دعوت کرد که گفتیم در حال نوسازی تیم ملی است. کارش را واقعا خوب آغاز کرد اما ناگهان مثل اینکه انگیزه اش آسیب خورد و ما نمی دانیم چرا.

او ادامه داد: ویلموتس از کار عقب کشیده و این کاملا به چشم می آید. من در یکی از مصاحبه هایم از فدراسیون به خاطر انتخاب او تمجید کردم چون کارش را با انگیزه آغاز کرد ولی ناگهان در وادی جدایی افتاد. الان هم کشمکشی به وجود آمده که هر دو طرف بیانیه دادند. بهتر است فدراسیون اطلاعات بیشتری به مطبوعات بدهد و مقداری از این حالت جزم اندیشی که دارد و سکوتی که نموده بیرون بیاید و یک پنجره باز کند تا مطبوعات بفهمند چه خبر است. شاید بتوانند نظری بدهند و یاری نمایند. الان معلوم نیست حق با چه کسی است. اطلاعات خیلی قطره چکانی می آید و همین اطلاعت هم از دستشان در می رود.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 27791

به "چراغپور: فدراسیون چه کار کرد که ویلموتس بی انگیزه شد؟، آوردن برانکو اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغپور: فدراسیون چه کار کرد که ویلموتس بی انگیزه شد؟، آوردن برانکو اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید