پدیده وارونگی دما در زاهدان

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دوشنبه 2دی با وارونه شدن آهنگ تغییر دما با افزایش ارتفاع در زاهدان، پدیده وارونگی دمایی رخ داد.

پدیده وارونگی دما در زاهدان

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، محمود دیانتی اظهار کرد: به طور طبیعی تا ارتفاع 12 هزار کیلومتری از سطح زمین دمای هوا با افزایش ارتفاع کاهش می یابد اما گاهی اوقات و به ویژه در فصل سرد سال این فرایند برعکس می گردد. این موضوع موجب قطع فرآیند صعود هوا و انباشت آلاینده ها در نزدیکی سطح زمین می گردد.

وی با بیان اینکه اطلاعات لایه های مختلف جو توسط ایستگاه جو بالای زاهدان اندازه گیری و ثبت می گردد، ادامه داد: وقتی این ورژن یا وارونگی دما رخ می دهد یک لایه متراکم هوای سرد در نزدیک زمین شکل می گیرد که به دلیل گرم بودن دمای هوا در ارتفاعات بالاتر، مانع از حرکت صعودی هوا می گردد و در نتیجه موجب انباشت آلاینده ها در نزدیکی زمین می گردد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: امروز ضخامت لایه وارونه در آسمان زاهدان بیش از 350 متر بود که از سطح زمین تا ارتفاع 350 متری و حتی بالاتر از آن نیز ادامه داشت. این موضوع سبب شد تا ضمن کاهش دمای هوا، رطوبت نسبی نیز افزایش یابد و در بعضی نقاط شبنم یخ زده شکل گیرد.

وی بابیان اینکه زاهدان شهری صنعتی نیست که با وارونگی دمایی آلوده گردد، گفت: چون زاهدان صنعتی نیست ما آلودگی هوا را نداریم در غیر این صورت شرایط و پتانسیل آلودگی هوا طی زمستان ها در زاهدان وجود دارد.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 30948

به "پدیده وارونگی دما در زاهدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده وارونگی دما در زاهدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید