نسخه گیاهی برای دختردار شدن!

به گزارش مهسان بلاگ، نسخه گیاهی برای پاکسازی کلیه ها، درمان آلزایمر، نفخ معده، تصفیه خون، برطرف افتادگی پوست، درمان ناباروری، درمان شب ادراری بچه ها، 11 داروی گیاهی که حتما باید در خانه داشته باشید و ... اینها تعدادی از ده ها عنوانی است که اگر عبارت نسخه گیاهی را در گوگل سرچ کنید خواهید دید، اصلا داروی گیاهی برای هر دردی را می توانید در اینترنت یا جمع های خانوادگی، صف نانوایی، آرایشگاه و ... پیدا کنید.

نسخه گیاهی برای دختردار شدن!

خیلی ها این نسخه ها را مصرف می نمایند و معلوم نیست چند درصد می توانند به تاثیرگذار بودن این نسخه ها گواهی بدهند، اما تاثیرگذار بودن بعضی از این درمان های سرپایی را هم نمی گردد انکار کرد.

در واقع در اینکه طب سنتی یکی از سرمایه های علم پزشکی جهانست شکی نیست اما آنالیز علل رشد سوال برانگیز اقبال مردم ایران به درمان های گیاهی ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد.

اینروزها عطاری ها مثل قارچ از زمین بیرون می زنند، سرت را که بچرخانی حداقل از هر محله یکی دو تا عطاری می بینی با هزار و یکجور تبلیغات کاغذی داروهای گیاهی بر در و دیوارش.

به گزارش خبرنگاران، ایران همیشه کشوری پر مصرف در حوزه دارو معرفی شده، کشوری که مردم آن برای کوچکترین مشکل جسمی خود به سمت مصرف انواع داروها می روند و حتی خود درمانی هم می نمایند و شرایط خوددرمانی در نگاه آنها وقتی ساده تر می گردد که پای داروهای گیاهی یا گیاهان دارویی وسط کشیده می گردد.

این روزها گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی افزایش یافته و بازار عطاری ها داغ داغ شده.

اینروزها اگر به یکی از دوستان خود از یک بیماری گلایه کنید بلافاصله برای شما نسخه ای از انواع داروهای گیاهی می پیچد یا به سمت یک عطاری هدایت تان می نماید تا درمان قطعی دردتان را از او بگیرید و شاید همین امر باعث شده است که هر روز در گوشه ای از شهر شاهد راه اندازی یک عطاری جدید باشیم با یک فرشونده که در سطح یک پزشک در واقع برای خود مطب باز نموده است.

سوال اینجاست که داروهای گیاهی چقدر اثربخشی دارند و آیا می توان آنها را به صورت کامل جایگزین داروهای شیمیایی کرد؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص به خبرنگاران گفت: داروسازی دوره های تاریخی مختلفی را گذرانده است و حتی پایه بسیاری از داروهای شیمیایی گیاه است، اما این بدین معنا نیست که داروهای گیاهی بر داروهای شیمیایی کاملا ارجحیت دارد.

علیمرادیان با اشاره به پیشرفت های علم پزشکی و داروسازی در جهان، اضافه نمود: داروهای سنتی و گیاهی در همه جهان متقاضی دارند، اما واقعیت این است که کیفیت داروهای گیاهی بسیار اهمیت دارد و عموما این داروها با کیفیت مناسبی عرضه نمی گردد، حتی ممکن است عدم آگاهی نسبت به فراوری این داروها، ترکیب و کیفیت آنها منجر به فراوری دارویی بی خاصیت و چه بسا داروی همراه با عوارض گردد.

وی با اشاره به گرایش مردم به سمت مصرف داروهای گیاهی توضیح داد: باور عمومی در قبال داروهای گیاهی این است که این داروها دارای عوارض کمتر و اثربخشی بیشتر هستند که اتفاقا باوری اشتباه است. علم پزشکی و داروسازی پیشرفت بسیار بالایی داشته و نمی توان در این زمینه براساس عقاید سال های قبل پیش رفت چراکه قطعا متضرر خواهیم شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید نمود: اگر پزشکان ما سواد کافی داشته باشند و تشخیص درستی بدهند و درمان دارویی مناسبی را انتخاب نمایند یا داروسازان داروخانه ها بیماران را درست هدایت نمایند، قطعا باورهای غلط مردم در این خصوص از بین می روند. در این صورت مردم اثربخشی طب نوین و پزشکی را می بینند و قطعا به سمت داروهای گیاهی که تعیین نیست چه ترکیبی برای ساخت آنها استفاده شده یا عطاری ها نمی روند.

وی با تاکید بر اینکه برای فراوری یک دارو یا قرص گیاهی باید اصول ساخت به درستی دنبال شده باشد، اضافه نمود: برای فراوری یک داروی گیاهی زمان برداشت گیاه، منطقه برداشت، نوع جمع آوری و ترکیب و فراوری آن باید طبق اصول باشد و اگر به این موارد بی توجهی گردد قطعا داروی بی اثر و حتی همراه با عوارض، فراوری و مصرف می گردد.

علیمرادیان برداشت خودسرانه گیاهان دارویی در طبیعت را در واقع ناشی از یک باور غلط و یک ندانم کاری دانست و گفت: گاهی مردم در برداشت گیاهان دارویی که در طبیعت رشد می نمایند ریشه یا پیاز گیاه را نیز برداشت نموده و علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست و طبیعت باعث می شوند که گیاه رویش مجدد نداشته باشد، از طرفی در مواردی به دلیل عدم آشنایی با اینگونه گیاهان، گونه های اشتباهی را برداشت نموده و مصرف می نمایند.

وی اعلام کرد: به عنوان مثال آویشن شیراز در منطقه ای خاص، اقلیمی خاص و زمان خاص می تواند ماده موثر داشته باشد، اما مردم به دلیل عدم آشنایی و آگاهی در هر زمانی بدون توجه به ابتلای گیاه به آلودگی قارچی و کپک آنرا می چینند و مصرف می نمایند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: برای فراوری قرص هیوسین گیاه بذرالبنج ضروری است که باید بارها در سطح چندین هکتار گیاه کشت گردد تا ماده موثره برای فراوری این دارو حاصل گردد و سپس وارد صنعت داروسازی گردد به همین دلیل به راحتی نمی توان نسخه پیچید و برای درمان بیماری ها یک گیاه را برداشت و مصرف کرد.

وی با بیان اینکه گرایش مردم به گیاهان دارویی پایه علمی ندارد و کاری که در عطاری انجام می گیرد غیرمجاز و مغایر با اصول سلامت است، توضیح داد: نباید از عطاری ها داروی گیاهی خرید نمایند، دارو باید حتما از داروخانه تهیه گردد که در این صورت اگر اشتباهی در این راستا صورت گیرد امکان پیگیری حقوقی وجود دارد. در واقع نباید سلامت را به دست عطاری هایی سپرد که حتی کوچکترین سوادی در این علم ندارند.

علیمرادیان در مورد توزیع بعضی داروهای گیاهی در داروخانه ها اعلام کرد: توزیع داروی گیاهی در داروخانه ها با برند شرکت های دارویی معتبر و دارای پروانه بهره برداری از سازمان غذا و دارو بلامانع است، حتی گاهی بعضی داروخانه ها اقدام به فروش بعضی داروها به صورت پاکتی می نمایند به صورتی که به عنوان مثال یک بسته قرص 100 تایی را می توان به صورت بسته یا پاکت های 20 تایی به بیمار عرضه کرد که در این صورت باید طریقه مصرف توسط داورخانه بر روی پاکت درج گردد، اما به هیچ عنوان نمی توان به قرص های گیاهی که به صورت فله توسط عطاری ها عرضه می گردد اعتماد کرد.

به گزارش خبرنگاران، این روزها عطاری ها که بعضی فروشندگان آنها از سوی مردم دکتر خطاب می شوند، بازار داغی برای خود پیدا نموده اند، از طرفی قیمت بعضی داروها افزایش یافته و گاهی افراد به دلیل مسائل مالی ترجیح می دهند خود را به عطاری ها و داروهای گیاهی بسپارند تا با هزینه کمتر درمان شوند، اما هستند مواردی که آسیب های جبران ناپذیری را بواسطه مصرف داروی گیاهی اشتباه متحمل شده اند.

تعیین نیست داروها و ترکیبات گیاهی که توسط عطاری ها به مردم عرضه می گردد چیست، اما خوشبختانه معاونت غذاودارو علیرغم اینکه نظارت بر عطاری ها را در حیطه وظایف خود ندارد به این امر ورود نموده و هرزگاهی شاهد پلمب عطاری ها هستیم که به دلیل ارتباط مستقیم فعالیت این دکان ها با سلامت مردم اقدامی مناسب محسوب می شوند و ضروری است در کنار آن آگاهی و دغدغه مندی جامعه نسبت به سلامت ارتقا یافته و از سوی دیگر اعتماد مردم به درمان های علمی تقویت گردد.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15603

به "نسخه گیاهی برای دختردار شدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه گیاهی برای دختردار شدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید