نایبندان زیستگاه شاهکار خلقت، انقراض یوز آسیایی را جدی بگیریم

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها: زیبایی و شاهکار خلقت و نمایش قدرت خداوندی را گاه می توان در آبشارانی که به سختی از دل یک کوه بیرون آمده و شادی و نشاط را به آدمیان هدیه می نماید دید و زمانی با دیدن جنگل های بکر و دست نخورده شمالی به عظمت آفریننده این همه شکوه پی می بریم.

نایبندان زیستگاه شاهکار خلقت، انقراض یوز آسیایی را جدی بگیریم

اما نقاش خلقت در عمق کویر مرکزی ایران جذابیتی هایی خلق نموده که اگر نگوییم نایاب بلکه کمیاب است. مگر نه اینکه یوز آسیایی این گونه کمیاب که یکی از زیستگاه هایش منطقه نایبندان طبس است بی اغراق یکی از شاهکارهای خلقت بوده که سرعت حرکتش گاه به 100 کیلومتر در ساعت می رسد.

یوز ایرانی علاوه بر منطقه نایبند طبس در خراسان جنوبی در استان های سمنان،یزد، خراسان شمالی، کرمان و تهران مشاهده گردیده است و اکنون ایرانیان به واسطه اینکه سرزمینشان آخرین پناهگاه این گونه نادر آفرینش است وظیفه دو چندانی در حفاظت از او دارند.

از این جهت است که نه تنها دولتمردان و سازمان محیط زیست بلکه گروه ها و تشکل های مردمی نیز در این زمینه فعال گردیده اند تا وظیفه انسانی خود را در حراست از مخلوقات خداوندی انجام دهند.

نایبند بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور است

حسن اکبری مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگاران درباره این گربه سان نادر اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با وسعت حدود 5/1 میلیون هکتار، بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور است.

وی اظهار کرد: این منطقه بر اساس آگهی رسمی مصوبه شماره 200 شورای عالی حفاظت محیط زیست مورخ 25 مهرماه سال 80 در زمره مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمده و در حال حاضر تحت عنوان پناهگاه حیات وحش مدیریت می گردد.

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد پناهگاه حیات وحش نایبندان را بخش های دشتی فراگرفته است، بیان نمود: این منطقه به واسطه رویشگاه های بیابانی و برخورداری از چشم اندازهای طبیعی و گونه های منحصر به فرد گیاهی و جانوری ارزش حفاظتی بالایی دارد.

اکبری ادامه داد: طبق مطالعات علمی و پژوهشی انجام شده در این منطقه تعداد 207 گونه گیاهی بسیار ارزشمند و همچنین 20 گونه پستاندار،60 گونه پرنده، 16 گونه خزنده شناسایی گردیده است

وی یادآور شد: که از آن جمله می توان به گربه وحشی،گربه شنی،کاراکال،کل و بز،تشی جبیر، شاه روباه، روباه معمولی، قوچ و میش، کفتار، خرگوش، روباه شنی، پلنگ و از همه مهمتر گونه نادر و ارزشمند یوزپلنگ آسیایی اشاره نمود.

برآورد جمعیت یوز در منطقه نایبندان امکان پذیر نیست

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تعداد یوزپلنگ های موجود در منطقه نایبندان گفت: با توجه به اینکه وسعت پناهگاه حیات وحش نایبندان بسیار زیاد یوده و از طرفی یوزپلنگ حیوانی است که مسیرهای بسیار طولانی را مهاجرت می نماید برآورد جمعیت یوزپلنگ بسیار مشکل و مستلزم دوربین گذاری در سطح وسیعی از منطقه و عملاً غیر ممکن است.

اکبری اظهار کرد: به عنوان مثال در سال های گذشته مهاجرت یوزپلنگ بین پناهگاه حیات وحش نایبندان و پناهگاه حیات وحش دره انجیر با مسافت 215 کیلومتر و شهرستان راور به ثبت رسیده است.

وی در زمینه چگونگی ثبت وجود یوزپلنگ در منطقه نایبندان بیان نمود: ثبت وجود یوزپلنگ در منطقه به وسیله مشاهده یوزپلنگ بصورت مستقیم توسط محیط بانان منطقه و تصاویر گرفته گردیده از یوزپلنگ توسط دوربین های تله ای صورت می گیرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: البته در سال گذشته 6 بار مشاهده مستقیم یوزپلنگ توسط محیط بانان و اهالی بومی منطقه نایبندان طبس به محیط زیست گزارش گردیده است.

اکبری درباره نحوه تغذیه این گونه در منطقه پناهگاه حیات وحش نایبندان گفت: از جنبه تغذیه ای پناهگاه حیات وحش نایبندان به لحاظ طعمه های یوزپلنگ آسیایی از وضعیت مناسبی برخوردار است و انواع طعمه های یوزپلنگ از جمله جبیر، خرگوش، قوچ و میش و کل و بز در این منطقه وجود دارد.

اختصاص 100 میلیون تومان برای حفاظت از یوز آسیایی

وی با اشاره به اینکه ایرانیان حافظان آخرین بازماندگان یوزپلنگ های آسیایی هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه یوز ایرانی بسیار نادر است حفاظت از این گونه از منظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت می باشد و دولت و گروه های مردمی در این زمینه کارهای بسیاری انجام داده اند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اختصاص 100 میلیون تومان برای حفاظت از این گونه نادر اظهار کرد: جوامع محلی ارتباط بسیار خوبی با محیط زیست خراسان جنوبی دارند و به محض مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان به اداره گزارش می دهند.

اکبری بیان نمود: محیط بانان نقش مهم و اساسی را در حراست و حفاظت از محیط زیست دارند که در زمینه حفاظت گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در منطقه نایبندان طبس نیز شرایط همین گونه است.

فعالیت هشت محیط بان در بحث حفاظت از یوز آسیایی در منطقه نایبندان

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت نفر از محیط بانان خراسان جنوبی در بحث حفاظت از یوز پلنگ آسیایی در منطقه نایبندان فعالیت می نمایند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به تهیه پیش نویس فاز سوم پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی، یادآور شد: امید است پس از تأیید نهایی فاز سوم پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی و اجرای این طرح اقدامات موثری جهت حفاظت از این گونه ارزشمند با حمایت نهادهای بین المللی انجام گردد.

محیط زیست و همه جاندارانی و گونه هایی که در آن زندگی می نمایند امانت خالق دنیا در درست ما انسان ها هستند و امانتداری ما در پیشگاه خداوند با شیوه تعامل ما با همه عناصر محیط زیست تعیین می گردد که متأسفانه گاه مطلوب و پسندیده نیست.

گاه جاده هایی که محل عبور این حیوانات کمیاب هستند، هیچ علامتی نداشته و باعث می گردد در یک برخورد خودرو با این گونه های کمیاب یک قلاده از آن را از دست بدهیم در حالی که با یک رفتار ساده می شد از آن پیشگیری کرد.

نباید خودخواهانه تصور کنیم که همه شاهکارها و زیبایی های خلقت از گونه های جذاب حیوانی تا محیط طبیعی فقط برای دوره و زمان ما است و خودخواهانه با آن برخورد کنیم چرا که در این صورت نسل آینده از ما بابت بی مبالاتی ها و امانت نداری ها نخواهند گذشت.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1154

به "نایبندان زیستگاه شاهکار خلقت، انقراض یوز آسیایی را جدی بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نایبندان زیستگاه شاهکار خلقت، انقراض یوز آسیایی را جدی بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید