غریب آبادی: گزارش آژانس نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی گردد

به گزارش مهسان بلاگ، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین، در واکنش به ارزیابی های زودهنگام و خام از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با راستی آزمایی اجرای برجام، توضیح داد؛ موضوعات پادمانی نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی گردد.

غریب آبادی: گزارش آژانس نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی گردد

به گزارش خبرنگاران، کاظم غریب آبادی بامداد دوشنبه شب به وقت محلی به خبرنگاران گفت: این گزارش نشان می دهد که آژانس همچنان دسترسی کاملی در ایران دارد و به رغم کاهش تعهدات ایران تحت برجام که با هدف برقراری توازن نسبی میان حقوق و تکالیف طرفین انجام می گردد، همچنان قادر به راستی آزمایی هم اجرای تعهدات و هم توقف اجرای بخشی از تعهدات است.

نماینده دائم کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر آژانس در خصوص مکانی در ایران، افزود: از همان ابتدا و از زمانی که آژانس، ایران را آگاه ساخت که بعضی سؤالات در خصوص یک مکان خاص دارد، ایران موافقت کرد که وارد یک تعامل مثبت با آژانس برای شفاف سازی وضع و رسیدگی به سوالات مرتبط گردد. ایران با نشان دادن نهایت همکاری و شفافیت، متعاقباً دسترسی لازم را برای آژانس فراهم کرد.

همانگونه که توسط مقامات آژانس نیز در موقعیت های مختلف تأکید شد، تعامل بین آژانس و ایران درخصوص این موضوع در حال اجراست. بنابر این، هرگونه کوشش برای پیش داوری و ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفاً در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی خواهد بود.

غریب آبادی افزود: وجود این گونه سؤالات در تعاملات بین آژانس و کشورهای عضو، امری معمول و عادی بوده و در حالی که دو طرف برای حل آن در تعامل هستند، نمی بایستی با اغراض سیاسی مورد سوء استفاده و بزرگنمایی واقع گردد.

کرنل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی پیرامون گام چهارم کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام، گفت: مهم است که ایران به سؤالات آژانس به طور اساسی و قابل قبول درباره یک مکان پاسخ دهد.

وی توضیح داد که این سازمان به راستی آزمایی درباره عدم انحراف مواد اظهار شده توسط ایران طبق توافق پادمانی ادامه دهد. همچنین ارزیابی ها درباره فقدان مواد و فعالیت های اظهار نشده در ایران ادامه می یابد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 16 گزارشی که بعد از اجرای برجام ارائه نموده، پایندی ایران به این توافق را تأیید نموده است؛ هرچند که آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با وجود کوشش های طرف های برجام، از این توافق خارج و تحریم های برطرف شده را علیه ملت ایران بازگرداند.

ایران که همیشه بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید نموده است، یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها بویژه بهره مندی ایران از منافع مالی این توافق، از اردیبهشت ماه سال جاری گام هایی را در جهت کاهش تعهدات خود، آن هم طبق برجام شروع کرد.

فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) پس از انتها نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل توضیح داد: به رغم سخت شدن حفظ برجام، به آن پایبند می مانیم.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 26359

به "غریب آبادی: گزارش آژانس نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی: گزارش آژانس نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید