خلیج فارس با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری

به گزارش مهسان بلاگ، شروع جنگ بر نام خلیج فاری لفظی از سوی استعمار در واقع با هدف جبهه گیری فرهنگی در مقابل ملّت ایران و ایجاد خصومت منطقه ای بین عرب و عجم و تفرقه افکنی همراه بوده است.

خلیج فارس با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری

به گزارش خبرنگار ، مریم قائمی رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر با اشاره به اینکه دعوا بر سر نام خلیج فارس از کی شروع شد و چه دلیلی داشت، مطرح کرد: شروع این جنگ لفظی از سوی استعمار در واقع با هدف جبهه گیری فرهنگی در مقابل ملّت ایران و ایجاد خصومت منطقه ای بین عرب و عجم و تفرقه افکنی همراه بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از آن در سال 1963 کنفرانس حقوق دانان عرب تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی را تصویب کرد که بعد از آن می بینید در متون مختلف و حتی در مقالات علمی و اطلس هایی که روی گونه های خلیج فارس چاپ کردند از نام جعلی خلیج عربی استفاده می گردد.

شروع جنگ لفظی بر نام خلیج فارس

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر گفت: برای اولین بار در سال 1955 یک دیپلمات انگلیسی در مقاله ای -در یک مجله عرب زبان- نوشت خلیج فارس که اعراب آن را خلیج عربی می گویند... ، و با این جمله اعراب را با واژه جعلی خلیج عربی آشنا نموده و این جنگ لفظی را شروع کرد و به آن دامن زد.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس در پاسخ به اینکه چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم، اعلام کرد: جدای از بحث نام خلیج فارس باید بگویم با توجه به کوشش هایی که جمهوری اسلامی ایران و دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت داشته، نام خلیج فارس با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت رسیده است.

حساسیت های ما بر خلیج فارس باید به سمت حفظ حیات دریا و محیط زیست آن معطوف گردد

قائمی اظهار داشت: علاوه بر اینکه نام خلیج فارس برای همه ما مهم بوده و صیانت از این نام برای ما خیلی با ارزش است، اما این احساسی شدن و واکنش به نسبت به تغییر نام به تنهایی نمی تواند به حفظ نام خلیج فارس یاری کند، در واقع حساسیت ما نباید صرفاً به کوشش برای حفظ نام خلیج فارس محدود گردد بلکه حساسیت های ما باید به سمت حفظ حیات دریا و محیط زیست آن معطوف گردد. زیرا اگر فقط به نام خلیج فارس اکتفا کنیم و محیط زیست آن را رها کنیم و روز به روز با مسائل و مخاطرات بیشتری روبرو گردد در آینده خلیج فارسی نخواهد بود.

وی با اشاره به اقداماتی که باید انجام گردد، تاکید نمود: این اقدامات باید به صورت ملی و منطقه ای باشد، زیرا بدون همکاری کشور های ساحلی امکان نجات خلیج فارس وجود ندارد، در حقیقت هماهنگی کشور ها و اتحاد در همکاری می تواند خلیج فارس را از وضعیت موجود نجات دهد. همچنین در سطح داخلی و ملی باید از فعالیت های غیر تخصصی و تصمیمات شتاب زده که سلامت محیط زیست خلیج فارس را به مخاطره می اندازد، پرهیز کنیم.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر اظهار کرد: ساخت و ساز هایی که بدون مطالعات زیست محیطی در سواحل انجام می گردد باید متوقف گردد، از ورود فاضلاب به دریا ممانعت گردد و یا اینکه ملاحظات زیست محیطی برای این مسئله در نظر گرفته گردد. وضعیت آب شیرین کن ها و تخلیه پساب های آن ها باید آنالیز گردد و برای آن برنامه ریزی گردد، همچنین رسانه ها می توانند نقش بسیار مهمی را در حوزه سیاست گذاری محیط زیست دریایی داشته باشند، در واقع رسانه ها می توانند یک جریان فکری را در این زمینه به وجود بیاورند و افکار عمومی را هم با این مسئله همراه نمایند.

این مسئول توضیح داد: علاوه بر اینکه سازمان های دولتی متولی باید در زمینه محیط زیست دریایی با هم همراه شوند، افراد متخصص نیز در این زمینه گرد هم آمده و کار گروهی، هماهنگ و سازماندهی شده انجام دهند. کارگروه های زیادی در زمینه های مختلف در استان تشکیل شده، ولی باید ببینیم خروجی این کارگروه ها چقدر است؟ و آیا اینکه فقط در حد تصمیم گیری باشد کفایت می نماید.

مریم قائمی اعلام کرد: به عقیده من جای اینکه چند بحث پراکنده و گوناگون را انجام دهیم، سالانه و یا هر چند سال یک بار اولویت خاص را در استان مدنظر قرار داده و بر روی آن کار کنیم. مثلا بحث کاهش زباله های دریایی، یا کاهش استفاده از پلاستیک ها در استان. اصلا استان بوشهر به عنوان استانی که در زمینه کاهش پلاستیک ها تمرکز دارد مطرح گردد و در این زمینه برنامه ریزی و مطالعه انجام گردد و به مردم آگاهی و آموزش داده بگردد.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در پژوهشگاه اقیانوس شناسی انجام شد، اینکه نمایشگاه های دانش آموزی آشنایی با دریا را در مرکز اقیانوس شناسی برپا کردیم و دانش آموزان مدارس مختلف با بازدید از این نمایشگاه ها با فضای آزمایشگاهی و آموزشی مرکز ما آشنا می شوند. در خصوص محیط زیست و گونه های مختلفی که در خلیج فارس موجود است آشنا می شوند.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر مطرح کرد: متاسفانه حتی دانش معلمان ما در حوزه مسائل و محیط زیست دریایی بسیار ضعیف است و ما برای معلمان نیز می توانیم دوره های آموزشی را طراحی و برگزار کنیم، زمانی که معلمان با این مسائل آشنا شوند می توانند آن را به دانش آموزان منتقل نمایند.

منبع فارس

ف

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13006

به "خلیج فارس با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیج فارس با پیشوند مروارید در سازمان جهانی مالکیت فکری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید