حضور 13 عضو هیأت علمی دانشگاه شریف در فهرست سرآمدان علمی کشور

به گزارش مهسان بلاگ، بر اساس انتخاب فدراسیون سرآمدان علمی ایران 13 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال 98 در فهرست سرآمدان علمی کشور قرار گرفتند.

حضور 13 عضو هیأت علمی دانشگاه شریف در فهرست سرآمدان علمی کشور

به گزارش گروه علمی ودانشگاهی خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، بر اساس انتخاب فدراسیون سرآمدان علمی ایران 13 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال 98 در فهرست سرآمدان علمی کشور قرار گرفتند.

محمدرضا هرمزی نژاد مدیر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف در این باره گفت: فدراسیون سرآمدان علمی کشور با هدف دستیابی به مرجعیت علمی با کوشش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و از ابتدای سال 1394 شروع به کار کرده است. این برنامه در نظر دارد با شناسایی مستمر افراد توانمند و دارای بنیه علمی قوی و ارائه حمایت های ویژه از این افراد، کشور را به سمت مرجعیت علمی در منطقه سوق دهد. در این برنامه سعی شده است با حمایت محققان سرآمد و توانمند برای افزایش تعاملات بین المللی با محققان معتبر دنیا، استفاده از زیرساخت ها و امکانات مراکز معتبر علمی دنیا سبب تقویت مراودات علمی و ارائه توانمندی های معتبر علمی کشور گردد. این برنامه متمرکز بر حمایت از حوزه های Physical science و Natural science است و حوزه فنی و مهندسی را در بر نمی گیرد.

وی گفت: سال 97 هفتاد نفر در سطح کشور به عنوان چهره های سرآمد و شاخص انتخاب شدند. افراد در دو دسته الف و ب قرار گرفتند. 50 نفر گروه الف و 20 نفر گروه ب. در این سال 8 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سرآمد انتخاب شدند و رتبه کلی دانشگاه هم در میان دانشگاه های ایران پنجم بود. با این حال در چند سال اخیر پژوهش های دانشگاه به سمت علوم بین رشته ای و گسترش آنها متمرکز می گردد. همچنین دانشگاه هیئت علمی جوان بسیار خوبی هم در این سال ها جذب کرده است و مطمئنم این جوان ها می توانند مرزهای سنتی را بشنمایند و علوم بین رشته ای را تقویت نمایند. در این راستا ریاست محترم دانشگاه ماموریتی ویژه به معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه داده اند تا رشته های جدید و بین رشته ای را در دانشگاه راه اندازی نمایند و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است. اما در سال 98 دانشگاه صنعتی شریف با یک جهش درخور به رتبه اول این لیست رسیده است. در لیست 75 نفره امسال 13 از اعضا هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف حضور دارند. 8 نفر در گروه الف و 5 نفر در گروه ب. توزیع سنی این افراد هم نشان می دهد هر دو اعضای هیئت علمی با سابقه و جوان در این موفقیت سهیم بوده اند. یعنی هر دو گروه هیئت علمی با سابقه و جوان در حوزه های Physical science و Natural science کیفیت پژوهش بالایی دارند. مدیر پژوهشی دانشگاه در ادامه گفت: در این فهرست دانشگاه صنعتی شریف فاصله زیاد و معنا داری با رتبه بعدی خود دارد که پژوهشگاهIPM است و دانشگاه های دیگر با فاصله نسبتا زیادی از لحاظ امتیاز در مکان های پایین تر قرار دارند.

مدیر پژوهش دانشگاه در ادامه به نحوه حمایت از سرآمدان نیز اشاره نمود و گفت: سه نوع مدل حمایتی برای این افراد در نظر گرفته شده است که شامل: پژوهانه های فردی که به صورت نقدی پرداخت می گردد، گرنت خدمات آزمایشگاهی و در نهایت هزینه استخدام یک یا دو پژوهشگر پسا دکتری است که در دانشگاه صنعتی شریف بر اساس رتبه امسال امکان به کارگیری 15 نفر پژوهشگر پسا دکتری به وسیله فدراسیون سرآمدان علمی ایران فراهم شده است.

هرمزی نژاد تأکید کرد: دانشگاه 5 سالی است برنامه ای با عنوان ارتقای کیفیت پژوهش دارد و سه سالی است که برنامه افزایش مقالات شاخص پژوهشی را تدوین و اجرا کرده است. این برنامه ها که با هدف حداکثر کردن مقالات با کیفیت بالا است؛ بدون شک تاثیرش را در ارتقای کیفیت پژوهش دانشگاه بر جای گذاشته و با استمرار این برنامه های حمایتی و نیز برنامه های جدیدی در معاونت پژوهش و فناوری در سال های پیش رو وضعیت بهتر نیز خواهد شد. از طرف دیگر استخدام و به کار گیری افراد با کیفیت در دانشگاه تاثیر به سزایی در این موضوع دارد. برآیند آن برنامه ها و جذب این افراد بالا رفتن سطح کیفی پژوهش در دانشگاه است.

انتهای پیغام/

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 10008

به "حضور 13 عضو هیأت علمی دانشگاه شریف در فهرست سرآمدان علمی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 13 عضو هیأت علمی دانشگاه شریف در فهرست سرآمدان علمی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید