بازار داغ خرمای کرمان در آستانه ماه رمضان

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: نخلستانهای استان کرمان در حالی نیمی از محصول خرمای کشور را تامین می نماید که در آستانه ماه رمضان تکاپو برای بازاریابی بین المللی به خصوص در کشورهایی مانند روسیه، چین و هند شدت گرفته است.

بازار داغ خرمای کرمان در آستانه ماه رمضان

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،ارتزاق 400 هزار نفر در شرق استان کرمان به صورت مستقیم به فراوری خرما بستگی دارد و این آمار در جنوب کرمان چشمگیر تر است.

کرمان هزاران هکتار نخلستان دارد و بر خلاف تصور عامه مردم در مورد فراوری عمده خرمای کشور در استانهای جنوبی اما کرمان بیشترین سهم در فراوری این محصول را در کشور دارد و در رتبه نخست سطح زیر کشت خرما واقع شده است لذا این موضوع پتانسیلها و فرصتهای قابل توجهی را در اختیار کشاورزان کرمانی قرار داده است که استفاده از آنها موجب ارزآوری بیشتر محصول می گردد.

با این وجود خرما در استان کرمان همواره زیرسایه پسته واقع شده است و با اینکه رتبه دوم ارزآوری بین محصولات کشاورزی استان را داشته اما صندلی این محصول و صنایع وابسته به آن درکرمان بسیار ضعیف است.

صنعت خرما در استان کرمان به عامه مردم تکیه دارد

در واقع تکیه عمده این محصول که سالانه میلیون ها دلار ارز وارد استان می نماید بیشتر به عامه مردم است تا تشکیلات خصوصی منسجم و کارآمد و یا بخش خصوصی.

در واقع یکی از ضعفهای عمده صنعت فراوری خرما در استان کرمان عدم وجود یک تشکل خصوصی فعال در این بخش است هر چند خوشه خرما به همین دلیل در استان تشکیل شد اما هیچ گاه نتوانست صندلی مناسبی پیدا کند بطوریکه عدم بازرایابی مناسب محصول، بسته بندی با کیفیت نامناسب و عرضه خرمای استانهای مجاور به نام خرمای استان کرمان و به خصوص خرمای مضافتی بم به یکی از چالشهای عمده تبدیل شده است.

در این میان عدم توجه بخش تحقیقاتی برای مبارزه با آفتها و پدیده های نوظهوری که در سالهای اخیر خسارت عمده به این صنعت زده اند نیز بر مسائل کشاورزان اضافه نموده است اما با همه این مسائل خرما همچنان یکی از پایه های اصلی ارزآوری در بزرگترین استان کشور محسوب می گردد.

خرما هم از نظر ارز آوری و هم سطح زیر کشت و همچنین شمول نیروی کار بخش کشاورزی در بسیاری از موارد از پسته نیز جلو تر است اما متاسفانه کمترین توجه به این صنعت نشده است.

محمد علوی کارشناس اقتصاد کشاورزی استان کرمان در تبادل نظر با مهر اظهارداشت: خرما هم از نظر ارز آوری و هم سطح زیر کشت و همچنین شمول نیروی کار بخش کشاورزی در بسیاری از موارد از پسته نیز جلو تر است اما متاسفانه کمترین توجه به این صنعت نشده و حمایت لازم از خرما کاران صورت نگرفته اما پایه این محصول در کرمان آنچنان قوی است که همچنان به عنوان یک مزیت غیر قابل انکار مطرح می گردد.

وی توضیح داد: طبق آمار موجود در گمرک هم اکنون 50 درصد خرمای صادراتی کشور از استان کرمان تامین و وارد بازارهای تجاری می گردد و دلیل عمده این امر نیز کیفیت بسیار مطلوب محصول خرما در استان کرمان به خصوص در رقم خرمای مضافتی بم می باشد.

علوی اضافه نمود: خرمای کرمان در بازار جهانی مشتری ثابت دارد و در واقع از برند خرمای ایران دفاع می نماید و نام خرمای بم اعتباری برای این صنعت در کشور محسوب می گردد.

یک سوم خرمای کشور در کرمان فراوری می گردد

به گفته این کارشناس اقتصاد کشاورزی این در حالی است که یک سوم خرمای کشور در استان کرمان فراوری می گردد که نزدیک به 300 هزار تن محصول می باشد که بخش قابل توجهی از این محصول صادر می گردد.

وی اضافه نمود: بیشترین بازار خرمای استان کرمان در ماههای نزدیک به ماه رمضان رونق می گیرد که هم اکنون در حال وارد شدن به این پیک زمانی هستیم و امیدواریم با بازریابی مناسب شاهد عرضه خرمای به جامانده در سردخانه ها به بازار جهانی باشیم.

علوی اضافه نمود: برداشت خرمای بم در تابستان و بعد از ماه رمضان صورت می گیرد و پس از برداشت عمدتا خرما در سردخانه ها نگهداری می گردد و در آستانه ماه مبارک رمضان وارد بازار می گردد.

وی ادامه داد: یکی از مسائل موجود در بازار جهانی خرما قیمت گذاری محصول است در بسیاری از کشورهای عربی خرمای مطلوب و با کیفیت فراوری نمی گردد و محصول مورد احتیاج خود را وارد می نمایند در این بازار به دلیل بازاریابی و بسته بندی مطلوب بسیاری از خرماهای با کیفیت بسیار پایین با قیمت بیشتری نسبت به محصول خرمای استان کرمان به فروش می رود که باید در این خصوص چاره اندیشی کنیم.

خرمای انباشه در سردخانه ها نداریم

رئیس انجمن خرمای ایران نیز در تبادل نظر با مهر اظهارداشت: خوشبختانه در امسال خرما به خوبی فروخته شده است و از نظر دپو شدن خرما در سردخانه ها مسئله ای نداریم بلکه امیدواریم با داشته های موجود بتوانیم به خوبی احتیاجهای بازار را نیز جوابپو باشیم.

محسن رشید فرخی اضافه نمود: در حال حاضر کمتر از 30 درصد محصول در سردخانه ها وجود دارد که خوشبختانه در این زمینه توانسته ایم بین میزان محصول در سردخانه های شرق و جنوب استان کرمان یک توازن نسبی ایجاد کنیم.

وی خواهان توجه بیشتر مسئولان به محصول خرما و حمایت از کشاورزان در این بخش شد و اضافه نمود: خرما یکی از کشتهای سنتی در استان کرمان محسوب می گردد که احتیاج به توجه بیشتر از سوی مسئولان دارد.

مالزی، آمریکای شمالی و اروپا مهمترین مقصد محصول خرمای ایران و استان کرمان است که باید برای توسعه صادرات محصول به بازاریابی در سایر کشورها نیز روی بیاوریم.

رشید فرخی اضافه نمود: مالزی، آمریکای شمالی و اروپا مهمترین مقصد محصول خرمای ایران و استان کرمان است که باید برای توسعه صادرات محصول به بازاریابی در سایر کشورها نیز روی بیاوریم.

رئیس انجمن خرمای استان کرمان ادامه داد: باید راهمان را به سوی بازارهای چین و هند باز کنیم و از این بازارهای تازه نهایت استفاده را ببریم.

وی گفت: در واقع به دلیل جمعیت بالای مسلمانان در هند و چین این محصول می تواند صندلی عمده ای در بازار داشته باشد این درحالی است که هم اکنون با خرمای عربستان و تونس در بازارهای آمریکا و اروپا در حال رقابت هستیم هر چند که محصول آنها کیفیت مطلوبی ندارد اما بسته بندی این کشورها قابل قبول است و نگاه خریدار در بازارهای با استاندارد بالای جهانی به بسته بندی است.

وی خواهان سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه بسته بندی و مارکتینگ محصول خرما شد.

رشید فرخی اضافه نمود: صادر نمایندگان خرما هم اکنون در آستانه ماه رمضان به فکر ارسال محصول به راحتترین بازار هستند اما توصیه ما این است که بعد از مشورت با انجمن خرما بهترین مقصد برای صادرات انتخاب گردد تا موجب برگشت خوردن محصول نگردد.

مسئولان از بازار خرما حمایت نمایند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در تبادل نظر با مهر اظهارداشت: باید دغدغه صادرات خرما در بین مسئولان ایجاد گردد زیرا از ابتدا این تفکر به خوبی در مورد محصول خرما ایجاد نشده است به همین دلیل خرما احتیاج به حمایت و توجه در راستای فراوری، بسته بندی و صادرات دارد.

محسن جلال پور اضافه نمود: در واقع باید در راستای توسعه بازار این محصول گام برداریم و در این زمینه باید همراهی و هم فکری داشته باشیم تا خرما را به صندلی قابل قبول نزدیک کنیم.

وی گفت: کرمان بیشترین حجم فراوری خرمای کشور را دارد و باید با فعال شدن بخش خصوصی صندلی واقعی فراوری و صادرات این محصول را تبیین کنیم.

جلال پور اضافه نمود: اعتقاد داریم خرما توان ایجاد یک تحول عمده در اقتصاد استان کرمان را دارد و باید در این راستا اراده لازم را بین کشاورزان ایجاد کنیم.

وی اضافه نمود: در حال حاضر شاهد هستیم که به دلیل بی آبی بخشی از باغهای پسته در حال خارج شدن از دایره فراوری هستند باید با تغییر الگوی آبیاری از هم اکنون نخلستانهای خرما را نجات دهیم.

منبع:مهر

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 31428

به "بازار داغ خرمای کرمان در آستانه ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار داغ خرمای کرمان در آستانه ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید