اظهارات یک کارشناس درباره روند طراحی سمند و صندوق 206

به گزارش مهسان بلاگ، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه طراحی صندوق خودروی پژو 206 در سال 1383 و طراحی سمند در سال 1374 شروع شد، توضیحاتی درباره روند طراحی آنها ارائه کرد.

اظهارات یک کارشناس درباره روند طراحی سمند و صندوق 206

ایسنا نوشت: بهرام پارسایی - سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی - اظهار کرد که برای طراحی صندوق خودروی پژو 206 معادل 250 میلیون دلار و برای طراحی سمند چند صد میلیارد تومان هزینه شده که رقمی بسیار بالایی بوده و محلی برای سوءاستفاده خودروسازان بوده است. وی از وجود مافیای قدرتمند در صنعت خودرو سخن گفت.

در این رابطه امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در خصوص مسائل مطرح شده از سوی بعضی نمایندگان مجلس مبنی بر وجود مافیا در صنعت خودرو و حیف و میل شدن پول در زمان طراحی صندوق پژو 206 و سمند، خود آقایان و مدیران وقت صنعت خودرو در زمان طراحی خودروهای یاد شده؛ باید پاسخ دهند اما توضیحات کارشناسی موضوع در تخصص بنده است که ارائه می دهم.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: از جمله مقاطعی که در توسعه طراحی خودرو کار اساسی صورت گرفت؛ زمان طراحی سمند و پژو 206 بود. ما در آن موقع کسب تجربه نموده و در سطوح بالاتر قرار گرفتیم. یکی از علت هایی که این اعداد و ارقام بالاتر از رقم های جهانی نیز بود، همین است که ما به بهانه این طراحی ها، در بسیاری از سیستم های دیگر نیز خود را رشد دادیم.

او اضافه نمود: در یکی دو سال اخیر نیز دو خودروساز بزرگ، طراحی خودروی جدیدی را آغاز کردند اما اینکه چرا انقدر با سختی حصول نتیجه داشته، این است که شبکه تامین و قطعه سازی ما به اندازه کافی و همپا با صنعت خودرو رشد ننموده است. در مقطع سال های دهه 70 تا 80، شبکه تامین و قطعه سازی ما ایجاد و رشد پیدا کرد و نتایجی حاصل شد که لازمه آن صرف همان هزینه ها بوده است. شایان ذکر است که پس از آن موقع، خودرو رانا نیز روی کار آمد. این خودرو براساس همان پژو 206 است که نشان می دهد آن طراحی ها صورت گرفت و مبنایی برای طراحی های بعدی شد.

کاکایی با بیان اینکه کامل کردن طراحی بدین معناست که ابتدا خودرو طراحی می گردد، سپس قطعات و امکانات آن داخلی سازی و فراهم می گردد، که عملیات آن کمتر از طراحی اصل خودرو هم نیست؛ گفت: ایران بسیاری از اطلاعات حال حاضر خود را از همان زمان و با صرف همان هزینه ها کسب نموده است. در خصوص موتور، در زمان فراوری موتورهای ملی اطلاعات ما تکمیل شد؛ اما در خصوص الکترونیک هنوز دارای مشکل هستیم؛ به عبارتی در هرجا که هزینه کردیم، تمام زنجیره تامین و قطعه سازی ما توانمند شده اما در سایر مقاطع که صرفا هزینه هم نشده، هنوز دچار مشکل هستیم؛ ضمن اینکه داخلی سازی نیز بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال طراحی موتور یک خودرو یک موضوع است و داخلی سازی آن نیز مسئله دیگر. البته باید گفت طراحی پلت فرم، دریافت لیسانس و ... نیز کاری بسیار بزرگ است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: طراحی پژو 206 صندوقدار از سال 83 کلید خورد و در سال 86 فراوری آن آغاز شد. در خصوص این خودرو، شاید به نظر برسد که اضافه کردن یک صندوق هزینه زیادی نمی خواهد اما درواقع وقتی قالب خودرویی بدون صندوق (هاچ بک) است، برای اضافه شدن همین یک صندوق، تمام سیستم تعلیق، شاسی و فرمان خودرو تغییر می نماید و یک بازطراحی واقعی است که چیزی از طراحی یک خودرو جدید کم ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: همچنین سمند در سال 74 آغاز طراحی و در سال 81 فراوری خود را آغاز کرد؛ اما عرضه آن به بازار با تاخیر همراه بوده است. طراحی سمند تقریبا هفت سال طول کشید؛ نه بخاطر اینکه طراحی آن مدت زیادی احتیاج داشت؛ بلکه وقتی در ایران کار آغاز شد، خودروسازان متوجه شدند که در فراوری بعضی قطعات دچار کمبود هستند؛ لذا مجبور شدند در آن زمینه سرمایه گذاری نمایند.

کاکایی توضیح داد: در آن موقع در به روزرسانی خطوط فراوری متوجه شدند که بعضی امکانات حداقلی خط فراوری را ندارند. معمولا در جهان در زمان طراحی خودروهای جدید، خط فراوری اصلی ثابت مانده اما قالب ها عوض می گردد؛ اما در ایران از آنجایی که قبل پژو و سمند، تنها فراوری پیکان داشتیم، مشاهده شد که بسیاری از خطوط فراوری ما ناقص هستند؛ در نتیجه پروسه طراحی و فراوری این خودرو، زمان بر و پر هزینه شد، ضمن اینکه این هزینه تنها برای طراحی خودرو نبود، بلکه بخشی از هزینه نیز در بخش ایجاد زنجیره تامین و قطعه سازی برای داخلی سازی قطعات صورت گرفت.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15167

به "اظهارات یک کارشناس درباره روند طراحی سمند و صندوق 206" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات یک کارشناس درباره روند طراحی سمند و صندوق 206"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید