استقبال سرد دانش آموزان از پژوهش

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: برای پژوهش تعاریف متعددی بیان شده است.

استقبال سرد دانش آموزان از پژوهش

بعضی آن را مطالعه آگاهانه، برنامه ریزی شده و روشمند هنگام مواجهه با مساله ای پیچیده و مبهم به قصد ایجاد وضوح و برطرف پیچیدگی و ابهام از آن مساله عنوان نموده اند. فرایندی بودن پژوهش هم نظم و استمرار در انجام فعالیت و هدف نهایی کشف حقیقت یا افزایش آگاهی است. دانسته های ما یا به وسیله مطالعه منابع اطلاعاتی موجود حاصل می گردد یا بر اساس پژوهش هایی که خود انجام می دهیم به دست می آید.

اگر این دانسته ها بر اساس نتایج پژوهش های قبلی باشد، در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته ایم، اما اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل های جاری باشد، کوشش ما به فراوری اطلاعات منجر شده است، لذا توجه و اهمیت دادن به این موضوع یکی از مهم ترین وظایف مسئولان است، از این نظر ضروری است که از مقطع دبستان دانش آموزان را با این مهم آشنا کرد و زمینه را برای آنها فراهم کنیم، یکی از آسیب های جدی پیش رو در تحقیق و پژوهش کپی پیست کردن است، در سال های اخیر مشاهده شده است که روح تحقیق و پژوهش در نظام آموزشی ما کمرنگ شده است و برای هر موضوع تحقیقی از دبستان تا دانشگاه، دانش آموز یا والدین به کافی نت و جست وجوی اینترنتی پرداخته و موضوع پژوهش را در چند دقیقه تهیه نموده و حتی بدون مطالعه و خواندن دوباره آن، تحویل آموزگار و استاد داده می گردد.

برای آنالیز بیشتر وضعیت پژوهش در نظام آموزشی مدارس استان گفت وگوی خبرنگاران را با مهدی نامدار معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کردستان در ادامه می خوانید.

  • پژوهش در آموزش و پرورش استان چه جایگاهی دارد؟

فلسفه وجودی انجام پژوهش در آموزش و پرورش، برای برطرف و علاج موانع، مسائل و نارسایی های فعلی بوده است، نه در جهت گسترش فرهنگ پژوهشی در استان، بنابراین به رغم فعالیت های پژوهشی مستمر در حوزه هایی مانند معلم پژوهنده و پژوهش های دانش آموزی متاسفانه در گسترش تفکر پژوهشی موفقیت چندانی حاصل نشده است و صرفا کارهای پژوهشی برای حل مسائل و مسائلی که پژوهش راه چاره آنهاست صورت گرفته.

  • اقدامات پژوهشی دانش آموزان استان به مرحله اجرا می رسند؟

با توجه به رویکرد اقدام پژوهی در آموزش و پرورش که پژوهش ها را بر اساس مشکل ایجاد شده، انجام می دهد و فرایند پژوهش تا زمان حل مشکل ادامه دارد، می توان گفت که به مرحله اجرا و عمل می رسد. اما در حوزه پژوهش های دانش آموزی، چون دانش آموزان روش تحقیق را آموزش نمی بینند، بسیاری از تحقیقاتی که انجام می دهند هم با اصول صحیح تحقیق منطبق نیست، لذا تحقیق مستلزم امکانات و منابع و زمان کافی است که متاسفانه این شرایط برای دانش آموزان مهیا نیست.

حتی در کتابخانه های مدارس کتاب های لازم برای انجام تحقیق در دسترس نبوده یا تهیه آنها مستلزم هزینه بوده است که بی شک از عهده همه والدین دانش آموزان برنمی آید. همچنین زمان کافی برای این کار اختصاص نیافته، بلکه انجام تحقیق در دروس مختلف همزمان بوده است. اغلب بعد احساسی دانش آموز بر هدف پژوهشی تاثیر می گذارد و متاسفانه کمتر به مرحله اجرا و عمل می رسد، چراکه دانش آموزان اغلب روی مسائلی کار می نمایند که صرفا یک مشکل شخصی بوده و با توجه به طی نکردن دوره های پژوهشی نمی توانند به پایه های علمی مدنظر برای حل مشکل دست یابند.

  • چه کارهایی باید انجام دهید که دانش آموزان با پژوهش بیشتر آشنا شوند؟

باید تا جایی که امکان داشته باشد دانش آموزان را با مبانی تحقیق در مقطع دبیرستان آشنا کنیم. همچنین درس مطالعات پژوهشی برای دانش آموزان اجباری گردد. از معلمان توانمند و متخصصی استفاده گردد که به بحث پژوهش بودن آشنا باشند و علاقه در میان دانش آموزان را افزایش دهیم. همچنین گسترش امکانات با توجه به گستردگی جامعه دانش آموزی بیشتر مورد توجه و مسئولان آموزشی قرار بگیرد.

  • نگاه مسئولان آموزشی استان در زمینه گسترش و توجه بیشتر به پژوهش در راستای فعالیت دانش آموزان چگونه است؟

خوشبختانه مسئولان آموزشی استان با توجه به تاکید وزارت آموزش و پرورش و گسترش جامعه دانشگاهی به فعالیت های پژوهشی اهمیت می دهند؛ اما از لحاظ تخصیص امکانات ضعیف عمل می گردد که امیدواریم با توجه به موفقیت و علاقه دانش آموزان به این امر نیز بیشتر توجه گردد.

  • چه موانع و مسائلی در جهت توسعه پژوهش برای دانش آموزان استان کردستان وجود دارد؟

اغلب معلمان در مقطع دبیرستان به فعالیت های پژوهشی بی علاقه و ناتوان هستند و دانش آموزان با اصول تحقیق و پژوهش متاسفانه آشنایی کافی ندارند. همچنین کمبود شدید امکانات مورد احتیاج با توجه به گستردگی جامعه هدف یکی از مسائل اساسی در عدم توسعه پژوهش دانش آموزان است.

  • آموزش و پرورش استان چه موفقیت هایی در زمینه پژوهش کسب نموده است؟

آموزش و پرورش استان با کوشش های فراوان توانسته است رتبه کشوری در جشنواره جوان خوارزمی در زمینه تحقیق و پژوهش، رتبه های کشوری در زمینه ترویج علم، 3 رتبه اول کشوری در جشنواره فراوری و محتوای الکترونیکی و رتبه اول کشوری سایت آموزش نانو و همچنین رتبه اول کشوری در جشنواره کتاب های سال در زمینه پژوهش را کسب کند.

  • استقبال و حمایت مسئولان ارشد استان از پژوهش های دانش آموزان چگونه بوده است؟

خوشبختانه نگاه مسئولان استان و شهرستان با توجه به توانمندی مسئولان ذی ربط در حوزه پژوهش، به فعالیت های پژوهشی مثبت است و از هر گونه حمایتی در جهت گسترش فرهنگ پژوهشی در استان دریغ ننموده اند. به رغم این که در هفته پژوهش و سایر مناسبت های هر سال، فراخوان های مقالات و همایش های پژوهشی عدیده ای برگزار می گردد، اما برای گسترش تفکر پژوهشی موفقیت و حمایت چندانی حاصل نشده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "استقبال سرد دانش آموزان از پژوهش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال سرد دانش آموزان از پژوهش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید